Column Gerard Zonneveld: Een vliegvakantie
Gepubliceerd: 15 juli 2022
Iedereen die op vakantie gaat heeft zo zijn of haar eigen ritueel. Bij ons is het al een tijdje zo dat mijn vrouw, in goed overleg zoals dat heet, de richting aangeeft en ik uiteindelijk uit een accommodatie of 4 mag kiezen. Op zich is dat al lastig voor mij. De uitgezochte logeeradressen zien er allemaal spik en span uit en de reviews zijn overwegend positief.
Dan breekt de dag aan dat we ook bijna gaan. De koffer is gepakt en we zijn reisvaardig. We vliegen op zaterdag om 05.00 uur. Dat is dus heel vroeg opstaan om op tijd op Schiphol te zijn. We spreken af om vooraf nog wat te gaan slapen en dan de auto in, op naar onze nationale luchthaven.
Maar dan komt er op vrijdagavond om 19.30 uur een mail van Transavia. Uw vlucht is gecanceld wegens operationele problemen. Nog eens lezen. Ja het staat er echt. En nu? Dat staat er niet bij. Natuurlijk wisten wij dat niet alles op Schiphol momenteel gladjes verloopt maar een vlucht om 05.00 uur ’s morgens zouden ze toch wel met rust laten? Niet dus! Vrouwlief gaat bellen met de reisorganisatie die ons een pakket had verkocht. Na een uur of wat eindelijk iemand aan de lijn. Nee zij wist niets van een gecancelde vlucht. Vervelend voor u! Ze ging even in overleg met haar collega. En weg was ze. Zou ze nog terug komen? Jawel! Op een gegeven moment kwam ze weer in de lucht. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Kijk daar houd ik van; denken in oplossingen. Na iedere vraag werden we in de wacht gezet. De waarschijnlijk nog onervaren adviseuse ging op zoek naar een antwoord maar kwam ook iedere keer, verrassend genoeg, weer terug. Uiteindelijk was daar een voorstel. U kunt op zondag, een dag later dan oorspronkelijk de bedoeling was, om 08.00 uur vliegen naar dezelfde bestemming en locatie. Maar wel vanaf Rotterdam. Uw terugvlucht blijft op dezelfde dag en tijd zoals die was naar Amsterdam.
Wij hadden voor onze auto al een mooi plekje gereserveerd en betaald op dat gigantische parkeerterrein bij Schiphol. Maar we dachten in oplossingen. Wij zochten iemand die ons om 04.00 uur in Amsterdam wilde oppikken om ons en onze koffer vervolgens naar Rotterdam te brengen. Als eerste denk je dan aan je bloedeigen kinderen en we hadden al snel beet. Spontaan reageerde er één op onze oproep.
Eind goed al goed? Eigenlijk wel. De heenreis verliep, met een kleine vertraging, prima. Terug begon ook wat later dan gepland maar eenmaal in de lucht deed het vliegtuig waar het voor gemaakt is.
Eenmaal geland in Amsterdam was er nog wel een dingetje. Je wilt graag met je eigen koffer weer naar huis. Ons geduld werd op de proef gesteld maar we ondergingen het lijdzaam. Mensen met baby’s en kleine kinderen hadden hun handen vol maar wij zagen het vanaf onze zetels allemaal gelaten gebeuren. In de hele bagageruimte lagen ‘wees’ koffers opgestapeld van reizigers die hun koffer niet hadden afgewacht of een andere reden hadden om zonder te moeten vertrekken. Na twee uur wachten kwam die van ons heel rustig over de band aanhobbelen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.
Er zijn grotere dingen loos in de wereld maar voor die ene vakantiedag die wij ‘misliepen’ is, op aanraden van de reisorganisator, een claim ingediend bij Transavia. Een gespecialiseerd bureau ging dit, uiteraard tegen een vergoeding, voor ons verder regelen. Zij hebben inmiddels aangegeven dat het dossier is gesloten en het geclaimde geld staat al op onze bankrekening. Dat ging snel en soepel. Gelukkig geen personeels tekorten op die afdelingen ….
De vakantie was trouwens heel erg lekker. Hadden we toch maar weer samen een mooie locatie en accommodatie gekozen!