Column Kraantje: Lekker vet
Gepubliceerd: 12 januari 2024
‘Het is vreemd maar waar, verkeer in de bebouwde kom, zorgt steeds vaker voor gevaren. Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest het ene na het andere bericht over een aanrijding tussen auto’s onderling, een auto met een fietser, een fietser met een brommer, fietsers onderling, het lijkt wel een nieuwe plaag waar we mee te maken hebben.’
‘Dat lijkt me duidelijk, die plaag, die bestaat uit snelle vervoersmiddelen mede dankzij de luiheid van de gemiddelde mens. Ooit was het lekker simpel in het verkeer in woongebieden; je had auto’s, brommers en fietsers en als je landelijk woonde zag je af en toe een tractor op de openbare weg. Fietsers reden op het fietspad, brommers mochten op de weg. Had je een fiets dan was het al luxe als je überhaupt versnellingen had, drie was de norm, zeven was super-de-luxe, en had je een racefiets dan was je versnellingstechnisch helemaal de koning te rijk. Maar tegenwoordig is het op het fietspad een wirwar aan gemotoriseerde voertuigen, met alle gevolgen van dien. E-bikes in alle soorten en maten, bakfietsen, bezorgbus-fietsen, elektrische steps, en het gaat maar door.‘
‘Kijkend naar het groeiende aantal elektrische fietsen, zal het aantal ongelukken ook blijven stijgen. Zelfs met basale natuurkundige kennis is het overduidelijk dat bij hogere snelheden de gevolgen van ongelukken erger zullen zijn. Als je jarenlang de fiets laat staan omdat het te vermoeiend wordt en vervolgens stap je op een heel snel exemplaar, terwijl je reactievermogen tegelijkertijd is afgenomen, dan is het niet zo vreemd dat steeds meer 70- plussers het slachtoffer zijn van fatale fietsongevallen, waarbij ook het aantal eenzijdige ongelukken blijft stijgen.
Dan zijn er ook de weekend warriors: de Mamils (middle aged men in lycra), die doordeweeks alles wat op fietsafstand ligt per auto doen en in het weekend op hun gemotoriseerde mountainbike lak aan de regels hebben en denken dat ze Mathieu van der Poel zijn als ze vol gas een heuveltje op fietsen. Niet zo gek dat daar ook de nodige brokkenpiloten tussen zitten.’
‘De jeugd kan er anders ook wat van. Terwijl de maatschappij zich in toenemende mate zorgen maakt over de stijgende obesitas en afnemende conditie bij de jeugd, zie je ze steeds jonger op e-bikes rijden. Was het tot voor kort nog omdat hun ouders het zo zielig vonden dat ze naar de middelbare school -die net wat verder weg ligt- moesten fietsen, tegenwoordig zie je zelfs kinderen die op loopafstand van school wonen naar school fietsen op een e-bike. Onlangs kwam zo’n snotaap van drie turven hoog-die amper bij de trappers van de Urban Arrow van zijn moeder kwam – met een rotgang de bocht om, terwijl ik op mijn on-aangedreven huis-, tuin- en keukenfiets langskwam. Ik kon hem nog net ontwijken, dankzij mijn snelle stuurmanoeuvres.
Ook op sportief vlak laten e-bikes hun sporen achter: types a là Bauke Mollema -zijn fietscarrière is volgens hemzelf aan het fietsen naar school te danken- zullen schaarser worden. Als je door weer en wind naar school moet pedaleren bouw je onopgemerkt uithoudingsvermogen op, ook mentaal. Wanneer je letterlijk tegenwind voelt en merkt dat je door inspanning tegenwind de baas wordt, dan leer je ook dat je op jezelf kunt vertrouwen en er tegenaan kan. Het zou mij niets verbazen als de toenemende mentale problemen bij jongeren evenredig lopen met de toename van het elektrisch fietsen.
En dan nu de nieuwste trend, de fat-bike, die, zoals de naam al aangeeft niet alleen hele dikke banden heeft, maar het uiterlijk van een obese brommer heeft. Zo makkelijk op te voeren dat ze in plaats van de maximale 25 km per uur, makkelijk het dubbele halen terwijl ze gewoon op het fietspad rijden, zonder helmplicht. Tegelijkertijd blijkt dat het aantal ernstige fietsongelukken bij jongeren de afgelopen jaren van 4 procent naar 22 procent is gestegen.
Weet je dat er een eenvoudige oplossing is om deze weggebruikers op veilige wijze samen te laten gaan binnen de bebouwde kom? Verlaging van de maximum snelheid voor auto’s en een maximum snelheid voor fietsers op het fietspad en op de weg.’ ‘Veiliger, groener en schoner, en praktisch, daar kan niemand toch tegen zijn?’