Column Peter van Vleuten: Kloteklappers
Gepubliceerd: 5 april 2024
Met Botman & Van Vleuten geven we met enige regelmaat al jaren culinaire concerten, zoals onlangs bij Merlet in Schoorl. De formule is even simpel als smaakvol. De chef stelt een mooi meergangenmenu samen dat wordt afgewisseld met muzikale intermezzo’s. Een feest voor de papillen en de oren, dus. En terecht, want fine dining en muziek gaan uitstekend samen.
Wat we door de jaren heen hebben geleerd, is dat proeven en luisteren een optimale combinatie zijn – mits je ze niet vermengt. Want dat gaat ten koste van beide genoegens. Optimale aandacht voor de culinaire creaties verhoudt zich niet goed met aandacht voor de muziek. En andersom. Tijdens de gangen is het tijd voor wijn, spijs en conversatie, en daartussen is er muziek en wordt het dus luisteren. Een ideale afwisseling. Niet door het eten heen spelen, al was het maar uit respect voor de kok. En dan versterken de genoegens elkaar alleen maar.
Wij weten dat. Elke muzikant en artiest weet dat. En gelukkig voor ons, weten Martin van Bourgonje en zijn team dat ook. Een heerlijke avond.
Wie dat overigens ook wist, was Jacques Brel. In mei is het 60 jaar geleden dat de legendarische chansonnier optrad in Het Huis met de Pilaren en dat wordt herdacht. De Belgische zanger Olivier Laurent komt op 30 mei een concert geven.
Zeer terecht dat ‘de huiskamer van Bergen’ bij dit jubileum stilstaat. Want het was een onvergetelijk concert, in vele opzichten. Brel gaf zich voor de volle honderd procent, zoals te zien is op de beelden die de VPRO er destijds van maakte. Hij zong de longen uit zijn lijf, hij brulde, hij fluisterde, hij verleidde en fulmineerde. In niets deed zijn inzet onder voor de hartstocht waarmee hij l’Olympia en talloze internationale concertzalen aan zijn voeten kreeg.
Maar onder die bezwete huid en achter die vlammende ogen had zich een enorme woede meester gemaakt van de Grote Zanger. Hem was verteld dat hij zou optreden in een gerenommeerd theater met ware liefhebbers en vertegenwoordigers van de schone kunsten. Niet voor de open haard van een Hollands dorpsrestaurant waar de clientèle rammelend met bestek en rinkelend met de glazen zijn optreden zou verstoren.
Na de finale maakte hij zich des duivels uit de voeten, smeet zijn honorarium van 12.000 guldens door de tent en maakte de VPRO-organisatie tierend uit voor ‘kloteklappers’, een van de weinige Nederlandse woorden die hij als Franstalige Belg kende. Nooit, nooit zou hij in Nederland nog optreden, raasde Brel. Hij heeft woord gehouden.
Het wordt, kortom, een jubileum waar een merkwaardig smaakje aan zit. Het optreden dat Brel verafschuwde, dat hem tot razernij dreef en hem deed zweren nooit meer terug te keren. Het concert waarbij Adriaan Roland Holst zat te snurken op de voorste rij en de gasten door de muziek heen zaten te eten.
En toch: reden genoeg om erbij stil te staan. Ik hoop wel dat Olivier Laurent in volle aandacht het moois van Brel mag vertolken tussen de gangen door. Ongestoord door gerammel, gerinkel en geklets. In passende eerbied, als ultiem eerbetoon aan ‘Le Grand Jacques’.