Dienstverlening wordt gewaardeerd, maar gemeente wil volgende stap maken
Er liggen nog best wat uitdagingen
Gepubliceerd: 7 juni 2024
Het college vindt de kwaliteit van het contact met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners heel belangrijk. Inwoners van de gemeente waarderen de dienstverlening aan de balies van burgerzaken met gemiddeld een 8,6. Het aantal klachten dat binnenkomt is in 2023 gedaald ten opzichte van 2022, ook een positieve ontwikkeling, zo ziet het college.
‘Ook zijn we trots op ons klantcontactcentrum, waar inwoners op professionele wijze als eerste te woord worden gestaan, hetgeen inwoners waarderen met een 7,7. Het contact met medewerkers aan de balie waarderen zij met een 9. Hetzelfde geldt voor de vlotte afhandeling door de collega’s van Beheer en Openbare Ruimte van het aantal ‘meldingen Openbare Ruimte’ in de fixi-app.’
Kortom, in het contact met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners gaat al heel veel goed volgens het college. ‘Toch is er blijvende aandacht nodig om de kwaliteit te behouden en zien we ruimte voor verbetering in de toekomst. De invoering van de omgevingswet, de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer en de Wet Open Overheid stellen ook steeds meer eisen aan de wijze waarop gemeenten het contact met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners onderhoudt.’
Koerswijziging
Daarom heeft het college in samenwerking met de colleges van Uitgeest, Castricum en Heiloo de visie op het contact met inwoners ondernemers en maatschappelijke partners voor de komende jaren herzien. ‘Deze nieuwe koers gaat over de wijze waarop we binnen onze dienstverlening, communicatie en onze participatietrajecten het contact onderhouden met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Zij komen de gemeente op verschillende manieren tegen. Dan is het belangrijk dat de bejegening past bij het contact dat de inwoner, ondernemer of partner met de gemeente heeft’, aldus het college naar de raad.
Focusagenda voor verbetering
‘In een document over de nieuwe koers is de basis voor het dienstverlening model voor de toekomst vastgelegd. Naast een nieuwe visie op contact met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners is in het koersdocument een bestuurlijke focusagenda opgenomen.’
Daarin zijn de opgaven voor verbetering voor de komende jaren vastgelegd in twee sporen:
1) het versterken van beleidskaders op dienstverlening, communicatie en participatie
2) de realisatie van de bestuurlijke koers op het contact met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Binnen dit laatste spoor is de komende jaren speciale aandacht voor het contact met ondernemers en maatschappelijke partners.
‘Met deze nieuwe koers bouwen we verder op de resultaten die afgelopen jaren zijn geboekt en zetten we een volgende stap in het professionaliseren van het contact met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners’, aldus het college tot slot.
Foto’s (redactie): De dienstverlening bij de gemeente Bergen wordt gewaardeerd, net zoals de app voor de meldingen openbare ruimte (zoals lantaarnpalen die het niet doen of zwerfafval op een plek waar het niet moet) goed functioneert. Maar desalniettemin wil Bergen samen met Uitgeest, Castricum en Heiloo een verbeterslag invoeren.
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.