Eindelijk kogel door de kerk voor De Schulp
Rapport over exploitatie en overname vastgoed in gang gezet
Gepubliceerd: 24 december 2021
De gemeenteraad ging tijdens de laatste raadsvergadering, zoals verwacht, unaniem akkoord met de beschikbaarstelling van een bedrag van 100.000 euro om een ‘plan de campagne’ te maken voor dorpshuis De Schulp.
Dat ‘plan de campagne’ gaat dan over de overname door de gemeente van het gebouw en de exploitatie door ‘de Schulp’.
Daar was eigenlijk niets nieuws aan. Wat wel opmerkelijk was dat een aantal partijen wel graag zou willen zien dat voor de toekomst de continuïteit en kwaliteit van de regievoerende partij – in dit geval het bestuur van De Schulp – geborgd zou blijven. Aanleiding om die bedenkingen uit te spreken was een motie van KIES Lokaal, CDA en GroenLinks om ‘een advies uit te werken in samenspraak met het bestuur van De Schulp. Daarbij is uitgangspunt dat de gemeente het vastgoed (gebouw) overneemt, maar het bestuur de regie houdt over de exploitatie/activiteiten van de Schulp.’
Over die regie werd nog wel wat gediscussieerd. De afhankelijkheid van voornamelijk vrijwilligers voor de exploitatie van dorpshuis De Schulp was voor een flink deel van de raad nog wel een punt van overweging. ‘Niemand ontkent de huidige inzet en kwaliteit van de mensen die er nu mee bezig zijn, maar kan die ook op een of andere manier worden gegarandeerd voor de toekomst? Als we straks miljoenen euro’s in de renovatie van De Schulp steken is het wel van belang dat op de langere termijn de juiste mensen op de juiste plaats zitten voor een goede exploitatie’, vond een groot aantal fracties.
Aangezien niemand echt in de toekomst kan kijken werd het meer een retorische vraag die ook pas op langere termijn beantwoord kan worden. Eigenlijk vonden alle partijen dat er genoeg opties waren om eventueel later alsnog (her)overwegingen over de regie te maken.
Alle partijen erkenden nadrukkelijk dat het huidige bestuur ‘absoluut capabel is en zeer voortvarend te werk gaat’. De motie werd vervolgens unaniem aangenomen.
Het advies gaat zo snel mogelijk in gang getrokken worden. Wethouder Arend-Jan van den Beld gaf aan dat er een projectleider is aangesteld die per 1 januari meteen aan de slag gaat. ‘Of het echter allemaal voor de verkiezingen rond is, kan ik niet garanderen.’
Daarvoor zou een en ander al in februari klaar moeten zijn, zodat het adviesrapport uiterlijk 8 maart in de (oude) raad kan worden besproken.