Fear of Missing Out: stress door sociale media neemt toe

'Minder gelukkig en keuzestress door gebruik sociale media'

Fear of Missing Out: stress door sociale media neemt toe

Als u in het dorp iemand ziet lopen, kijkend op zijn of haar telefoon en daarbij denkt: die is niet blij. Dan kan dat kloppen. Zo’n 2,2 miljoen mensen in Nederland zeggen namelijk zich minder gelukkig te voelen door het gebruik van sociale media, zo viel afgelopen week in de media te lezen en bij onderzoeksbureau newcom.nl. ‘Ze ervaren onder meer keuzestress en zijn bang iets te missen. Ruim 6 miljoen mensen vinden zelfs dat sociale media een gevaar vormt voor het mentale welzijn, bijvoorbeeld van hun kinderen’, concludeert onderzoeksbureau Newcom, op basis van haar onderzoek onder 7100 mensen.

Vooral de generatie millenials (29- tot 44-jarigen) en Gen Z (15- tot 28-jarigen) voelen zich ongelukkig. Dat zijn ook de twee generaties die het meest op sociale media zitten. Meer dan vier miljoen Nederlanders denken er weleens aan om te stoppen met sociale media of het gebruik ervan te verminderen.

Ongeveer 14,3 miljoen Nederlanders gebruiken sociale media, gemiddeld bijna 2 uur per dag; tieners van 15 tot 19 jaar bijna 3 uur per dag. Al die tijd achter een schermpje werkt niet mee aan de mentale en fysieke gezondheid van mensen.

WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven de meest gebruikte platformen en zijn in gebruik gegroeid. Ook TikTok is gestegen tot 2,6 miljoen dagelijkse gebruikers, al is de groei afgevlakt, schrijven de onderzoekers. X telt momenteel 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers. Snapchat en TikTok blijven onder tieners het populairst.

Volgens het onderzoeksbureau worden sociale media vooral gebruikt om op de hoogte te blijven. ‘Vooral jongeren hebben veel last van fomo, fear of missing out’, aldus Newcom. ‘Ze zijn bang dat ze iets missen als ze niet de hele dag scrollen. Al dat gebruik van die verschillende sociale media leidt tot keuzestress en de angst niet aan het perfecte plaatje te kunnen voldoen.’ Herkenbaar?

Bron: nos.nl, newcom.nl