Fietsersbond maakt zich zorgen over (terugkerende?) wateroverlast in duingebied
Blijft het fietspadennetwerk wel in stand?
Gepubliceerd: 22 maart 2024
Er zijn al vele berichten geweest over hoogwater in de duinen: wandelroutes, campings, moestuinen [“lankies”] hebben te maken met hoogwater. Ook op fietspaden is er wateroverlast. De oorzaak hiervan is helder: er zijn maanden geweest met een dubbele hoeveelheid neerslag. De afgelopen tijd lijken neerslagpatronen zich te wijzigen en dit kan voortduren als onderdeel van klimaatverandering.
De Fietsersbond merkt dat een groot aantal fietspaden nog onder water staat. Fietsers keren daarom vaak om en verlaten het gebied. Sommigen nemen maatregelen (doen laarzen aan), en rijden alsnog door op een ondergelopen fietspad. Anderen nemen bij een ‘geringe waterdiepte’ een aanloop en doen de voeten omhoog.
Het resultaat van de wateroverlast is ook dat meer wandelaars op de fietspaden lopen. Ook zij hebben op veel wandelpaden te maken met watermassa’s. In een aantal gevallen maken natuurbeheerders een omleidingsroute, soms creëren bezoekers zelf een spoor om het water heen; een soort olifantenpaadje.
Het recreëren in de duinen per fiets wordt door al die wateroverlast belemmerd. Dit is jammer: het duingebied is vooral tussen Camperduin en Wijk aan Zee een belangrijk recreatiegebied.
Langzaam daalt inmiddels het waterpeil op sommige fietspaden. De fietspaden ten noorden van de Castricumse Zeeweg zijn droog gevallen. Het waterpeil van de Uilevangersweg en de Woudweg daalt snel. Op de Schoorlse Zeeweg en de Dr Van Steijnweg staan echter nog forse watermassa’s. De Fietsersbond maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van het strand van Schoorl aan Zee, zeker in combinatie met de wens van natuurbeheerders om de zandverstuiving over de Blijdensteinsweg heen te laten waaien.
PWN heeft hekwerken geplaatst dat de fietspaden Korteweg en Helmweg blokkeert. Volgens de tekst is het wegdek beschadigd. Dat houdt in, dat het wegdek gerepareerd moet worden. Los daarvan zullen fietspaden gereinigd moeten worden van zand, modder, algen en wrakhout. Duidelijker informatie gewenst, zo laat de Fietsersbond weten.
De bond vraagt om de bezoekers preciezer te informeren over de fietspaden die nu onder water staan en aan te geven, welke diepte het water heeft. Dit kan aan de hand van een overzichtskaart of plattegrond op de website of op een plattegrond bij de ingangen van de duinen. Tijdelijke omleidingen zoals nu bij het einde van de Helmweg zijn ook denkbaar [bij de Dr Van Steinweg]. Hoe dan ook: hopelijk wordt het een fietsend Pasen.
Mocht er sprake zijn van een veranderend neerslagpatroon als onderdeel van klimaatverandering, dan is dit een extra reden om het fietsverkeer te bevorderen, ook in de duinen. De Fietsersbond ziet niets in de suggestie om op basis van eenmalig hoogwater fietsroutes te verplaatsen, zoals werd gesuggereerd in een interview door de natuurbeheerder (PWN) met NH. Gert Jan Vreken van PWN: ‘We gaan dit in de toekomst door klimaatverandering vaker meemaken. We moeten ons afvragen hoe we hier voortaan mee om moeten gaan. Moeten we bijvoorbeeld de bestaande padenstructuur door de duinen wel aanhouden? Hoe houden we het duingebied goed toegankelijk voor iedereen?'(bron: haarlem.fietsersbond.nl)
De Fietsersbond pleit ervoor om de recreatieve belangen en de natuurbelangen meer samen te laten gaan. ‘Wij willen dat er een oplossing komt waarbij fietsers juist van de natuur kunnen blijven genieten. We willen dat de duinfietspaden toegankelijk blijven. De Fietsersbond staat niet alleen. We voeren actie met ANWB, Fietsplatform, NTFU Wielersportbond, en NFN Open & Bloot. Gezamenlijk zijn wij een online-petitie gestart: Petitie behoud de duinfietspaden. Die is inmiddels al meer dan 4000 keer ondertekend (bron: Haarlem.fietsersbond.nl).’
Foto’s: Wateroverlast in de duinen leidt tot frustratie bij de Fietsersbond. Wat blijft er straks – bij aanhoudende wateroverlast door klimaatverandering – over van het fietspadennetwerk door de Kennemerduinen?
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.