Geraffineerde WhatsApp fraude blijft bron van zorg
Te triest voor woorden, maar komt vaak voor
Gepubliceerd: 14 oktober 2022
Als zijn vrouw er geen lucht van had gekregen dat Geert (niet de echte naam) uit Bergen achter haar rug geld aan zijn zoon Friso (niet de echte naam) over aan het maken was, dan was hij waarschijnlijk voor een groter bedrag het schip in gegaan. Nu bleef de schade beperkt tot 750 euro.
‘Ik heb nota bene altijd mijn kost in de financiële sfeer verdiend’, zegt Geert. ‘Ik heb altijd gezegd dat ik mij niet door fraude laat benadelen, maar je ziet hoe gewiekst ze te werk gaan.’
Zijn zoon benadert hem via WhatsApp met een nieuw nummer en vraagt of hij kan helpen om twee rekeningen over te maken voor een totaal aan 1500 euro. ‘Ik hoor het mijn zoon zo zeggen. En de appjes waren precies in zijn schrijfstijl’, lacht Geert nog. ‘Hij heeft een verantwoordelijke baan en is een fantastische kerel. Maar hij is ook een ontzettende rommelkont. Hij had het zomaar kunnen zijn.’
Geert staat op het punt om een rondje te rennen en wil zijn zoon snel verder helpen. ‘Ik heb zijn moeder er niet bij betrokken, want die zou mij voor gek verklaren dat ik hem weer uit de brand help’, zegt hij. Via een Tikkie maakt de vader twee keer 750 euro over, maar hij heeft geluk. De tweede betaling komt niet door het systeem. De ongeduldige dader probeert Geert snel te verleiden om het bedrag nog eens over te maken, wanneer zijn vrouw binnen komt. ‘Ze zag dat ik aan het hannesen was. Ik probeerde Friso te bellen. Uiteindelijk biechtte ik het verhaal op en ze zei doodleuk ‘Zijn het geen oplichters?’. Ik kon mezelf wel toen voor het hoofd slaan. Oen dat ik ben.’
Geert neemt meteen contact op met zijn bank, die het geld herleidt naar de BUNQ bank. Het geld is dan al doorgeloodst en niet meer te traceren. ‘Daar voel ik mij behoorlijk in het hemd mee gezet. Tegenwoordig lijkt niemand meer telefonisch bereikbaar te zijn, je krijgt een bandje, alles moet online. En dat vertrouw ik dus niet’, zegt Geert. ‘Volgens mij moet het mogelijk zijn om systemen in te bouwen om dit soort zaken te voorkomen. Een opnamelimiet of een wachttijd van een dag bij grotere bedragen.’
Geert doet aangifte bij de politie: ‘Ik kreeg een berichtje dat de zaak was overgeheveld naar Rayon Alkmaar, die me later verwittigde, dat ze niks meer voor mij konden betekenen.’
Hij is door het voorval argwanend geworden als het om online geldzaken gaat. Hij is zelfs gestopt met internetbankieren op de telefoon. ‘Ik heb nooit anders dan met cijfertjes gewerkt, dus een bepaalde schaamte is er zeker wel. Je leest over deze vorm van fraude en je praat erover, maar ik heb er geen moment over nagedacht dat het mij zou kunnen gebeuren. Vandaar dat ik nu niks en niemand meer vertrouw.’
Burgemeester Lars Voskuil van de gemeente Bergen is blij dat slachtoffers in zijn gemeente hun verhaal met anderen willen delen: ‘De omvang van cybercrime neemt toe en daders worden steeds gewiekster. Slachtoffer worden kan grote gevolgen hebben, zowel financieel als emotioneel. Toch lees je maar weinig verhalen van slachtoffers, terwijl het erg veel voorkomt. Slachtoffer worden is niet iets is om je voor te schamen, je kunt er anderen mee helpen. Door deze verhalen te delen kunnen we de kans om slachtoffer van cybercriminaliteit te worden zo klein mogelijk te maken.’