Hoe bereikbaar willen we blijven? Mobiliteitsplan in de maak
Niet alles is daarbij even eenvoudig te realiseren
Gepubliceerd: 5 mei 2023
Er staan heel wat veranderingen aan te kopmen in de samenleving als het gaat om mobiliteit. Reden om een Mobiliteitsplan te formuleren waarin alle trends onder de loep worden genomen en wat ze betekenen voor de Bergense kernen. Tijdens de Algemene Raadscommissie van 17 mei wordt de startnotitie voor de opzet van zo’n Mobiliteitsplan voorgelegd aan de raad.
Tijdens de raadsinformatieavond op 9 maart 2023 is door een mobiliteitsadviseur van bureau Goudappel een aanzet gegeven welke relevante ontwikkelingen er op de gemeente Bergen af komen. Aangedragen voorbeelden zijn de opmars van de elektrische fiets, de toenemende vergrijzing, de groeiende aandacht voor beleving en aangenaam verblijven, de transitie naar slimmer en schoner vervoer, de toename van binnenlands toerisme en de verschraling van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
Vanuit de raad zijn aanvullende suggesties gegeven, zoals de aandacht voor verkeersveiligheid, de bijdrage van mobiliteit aan de stikstof problematiek, het verlagen van de snelheid op bepaalde wegen naar 30 km/uur, de invloed van seizoen specifieke eigenschappen op de toename in (binnenlands) toerisme en het effect van mobiliteit op het ruimte beslag binnen onze gemeente.
Gezien de omvang van het project, de uitgangspunten in het raadsakkoord en de capaciteit binnen de ambtelijke organisatie is het wenselijk om het mobiliteitsplan te laten opstellen door een adviesbureau met expertise op het gebied van verkeerskunde en mobiliteit. Naast de nodige expertise en ervaring op het gebied van het opstellen van mobiliteitsplannen is het belangrijk om het BOB-model, de burgerparticipatie en het betrekken van belanghebbenden en partners op te nemen in het programma van eisen.
De start met het mobiliteitsplan vindt plaats in het derde kwartaal van 2023. Voor het uitbesteden van het project is een budget nodig. Dat budget bedraagt zo’n 65.000 euro. Daar wordt in deze vergadering toestemming van de raad voor gevraagd. En voor instemming met deze aanpak uiteraard.
Niet alles is overigens even simpel als het lijkt, zo staat in de toelichting: bijvoorbeeld het omzetten van een 50 km/u weg naar een 30 km/u weg. Daar is kennis en deskundigheid voor nodig om de balans te vinden tussen functie, vorm en gebruik. Bovendien moet die gewenste snelheid afgedwongen kunnen worden. Dat vereist dan weer infrastructurele aanpassingen, zoals drempels en/of een veilig wegontwerp. Bijkomend detail: een aantal wegen, bijvoorbeeld de Herenweg in Egmond aan den Hoef is op relatief korte termijn aan onderhoud toe. Dan zou het praktisch zijn wanneer de aanpassingen, mochten die gewenst zijn, meteen meegenomen kunnen worden.
Algemene Raadscommissie, 17 mei, 19.31 uur in De Beeck
Foto: Ook de recreatieve motorrijder die onze gemeente aandoet heeft specifieke consequenties die al eerder ter discussie hebben gestaan. Maar hoe ga je daar nu mee om? Dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt.