Mobiliteitsplan: op zoek naar de weg voor een ‘veiliger, leefbaarder en duurzamer toekomst’
Goede opkomst bij inloopavond in De Beeck
Gepubliceerd: 20 september 2024
De inloopavond over het op handen zijnde Mobiliteitsplan voor de gemeente Bergen werd best goed bezocht. Niet dat mensen in de file stonden om binnen te komen, maar er waren genoeg en vooral betrokken inwoners opgekomen om tevreden te kunnen terugkijken, zo was de conclusie.
Het Mobiliteitsplan bevindt zich in een afrondende fase. Dat wil zeggen, er is veel gesproken, ingesproken en overlegd en de laatste fase, het ophalen van feedback op de ideeën in het conceptplan is nu aan de orde. Als alles verloopt zoals gepland, dan zal ergens eind van het jaar, begin volgend jaar het plan kunnen worden gepresenteerd aan het college en de raad voor besluitvorming.
Belangrijkste thema’s in het Mobiliteitsplan zijn veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en het oplossen van bestaande uitdagingen, zoals vrachtverkeer, geluidsoverlast, en logistiek en duurzaamheid. In dat verband draait de oplossing veelal om regionale samenwerking. Als het gaat om veiligheid en leefbaarheid kan de gemeente zelf best veel doen. ‘Daarvoor staat een aantal middelen ter beschikking’, aldus Bram Wever, een van de mensen die toelichting gaf bij de panelen. ‘Bijvoorbeeld 30km zones invoeren, overstappunten creëren, parkeervoorzieningen (ook voor fietsen) optimaliseren en een grotere inzet van Openbaar Vervoer. Maar het is en blijft lastige materie. Het is net een waterbed: als je aan de ene kant iets omlaag drukt komt aan de andere kant weer iets omhoog.’
Inrichting afstemmen op 30km zones
Wat betreft de 30km zones: voor de Egmonden ligt het bijvoorbeeld in het verschiet om een stuk Herenweg in Egmond aan den Hoef en een stuk Voorstraat in Egmond aan Zee die status toe te bedelen. ‘Dat zijn plekken waar het fietsverkeer en het autoverkeer bij elkaar op de rijweg komen en dus voor onveilige situaties kunnen zorgen. En dat ook al doen…’, aldus de toelichting. ‘Maar een 30km bord neerzetten is niet genoeg. Er zal ook iets moeten veranderen aan de weginrichting, waardoor automobilisten min of meer gedwongen rustiger gaan rijden.’
Duurzame oplossingen
Grosso modo is in alle kernen in de gemeente Bergen sprake van een grote (vooral toeristische) verkeers- en parkeerdruk en daaraan moet deze Mobiliteitsvisie passende invulling geven. De wens is daarbij dat duurzame oplossingen – meer openbaar vervoer, meer fietsverkeer – de voorkeur verdienen boven meer parkeervoorzieningen bijvoorbeeld. ‘Het idee is om – in grote lijnen – van Egmond aan Zee een ‘openbaar vervoer strand’ te maken, van Bergen en Schoorl aan Zee een ‘fietsstrand’ en van Hargen een ‘autostrand’. Bij de laatste is een groot parkeerterrein, iets wat bijvoorbeeld in Egmond aan Zee veel lastiger is te realiseren vanwege de al aanwezige bebouwing en voorzieningen’, aldus Wever. ‘We willen dus stimuleren dat mensen naar Egmond aan Zee met het openbaar vervoer komen. Dat moet dan versterkt worden, want een keer per uur een bus tussen Alkmaar en Egmond is dan uiteraard niet voldoende.’
Voorrang aan ‘langzaam verkeer’
Reijnoud de Haan van de Fietsersbond zag veel positieve dingen, maar wat hem betreft mag er nog wel wat vaker een andere keuze worden gemaakt. ‘Bijvoorbeeld op een aantal plaatsen zou het wenselijk zijn het fiets- en voetgangersverkeer voorrang te verlenen op het autoverkeer. Zo is er een voorbeeld bij de kruising Komlaan – Eeuwigelaan in Bergen waar nu de fietsers nog voorrang hebben, maar waar straks de auto’s voorrang zouden krijgen. Daar zijn wij geen voorstander van. Laat auto’s vooral te gast zijn en geef meer ruimte en aandacht aan veilig fietsverkeer en voetgangers. Dat is bovendien een stuk duurzamer.’
Eigenlijk draait het daarbij om gedragsverandering, een onderwerp dat wel werd benoemd maar opvallend weinig aandacht kreeg op de panelen…
Er was – naast kritische kanttekeningen – ook positieve feedback. Vooral over het feit dat het een stuk is waar veel inwoners en instanties bij zijn betrokken en het feit dat nu opnieuw alle tijd was om tekst en uitleg te vragen en te krijgen. Alle feedback die is gegeven wordt in de komende tijd verwerkt en daarna gaat het aangepaste beleidsstuk richting college en raad.
Foto’s (redactie): Er was een goede opkomst en interactie tijdens de inloopavond over het Mobiliteitsplan Bergen. Ook wethouder Verkeer en Vervoer, Ernest Briët, was aanwezig om eventueel in gesprek te gaan (foto 3).
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.