Over 200 jaar KNRM
De historie van Station Egmond (deel 3 & 4 van 22)
Gepubliceerd: 10 mei 2024
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij helpt en redt mensen in nood op het water. De redders en reddingboten komen in actie na een alarmering. De KNRM heeft 45 reddingstations langs de kust. De 75 reddingboten worden bemand door 1.500 vrijwilligers. De KNRM komt meer dan 2.500 keer per jaar in actie voor noodmeldingen waarbij ruim 4.000 mensen worden geholpen of gered.
Uit de historie van 200 reddingjaren van Station Egmond
Een kort historisch overzicht van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (voortgekomen uit de fusie van de voormalige reddingmaatschappijen: Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij en de Koninklijke Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen) In 1991 ontstond uit deze fusie de huidige KNRM.
Deel 3: De ingebruikname van Botenhuis Westeinde in 1871
In 1871 wordt aan het Westeinde een nieuw stenen boothuis in gebruik genomen. De houten loods werd gesloopt en er werd vlak achter het duin een nieuw stenen boothuis gebouwd ter hoogte van het Westeinde/Hotel de Boei (nu Jooi).
Deel 4: De stranding van de Drente en het Kerkplein in 1935
Het s.s. Kerkplein is op 18 oktober vertrokken vanuit Amsterdam. Het ongeladen schip, onderweg naar Rotterdam voor een werfbeurt komt door de aanwakkerende wind in grote problemen en vraagt om sleepboothulp.
Kort na de ontvangst van het noodbericht verlaat vanuit IJmuiden de sleepboot Drente de haven en stoomt op naar de opgegeven positie. Na een zware tocht bereikt de Drente de in nood verkerende Kerkplein. Het lukt de Drente, bedolven onder grondzeeën een sleepverbinding te maken en sleept de Kerkplein richting IJmuiden. Voor de pieren krijgt de Drente het zwaar te verduren en breekt de sleepverbinding, de Kerkplein drijft stuurloos de noord in.
Inmiddels heeft de Drente voor de tweede maal vastgemaakt aan de Kerkplein, ditmaal onder nog zwaardere omstandigheden. Ook deze sleepverbinding houd geen stand door het extreem slechte weer. Bij de derde poging om een sleepverbinding te maken spoelt de sleeplijn overboord en komt in de schroef van de Drente. Nu drijven zowel de Kerkplein als de Drente hulpeloos naar het strand.
Terwijl zware grondzeeën over de sleepboot heen razen vlucht de bemanning naar de radiohut. De marconist laat een noodbericht uitgaan dat de Drente is gestrand ter hoogte van Egmond aan Zee.
In eerste instantie wordt geprobeerd om met het lijnwerp- en wippertoestel een lijnverbinding met de Drente te maken, de diverse pogingen mislukken. Hierop wordt rond 21.00 uur de roeireddingboot nr. 5 gereed gemaakt voor lancering. Onder leiding van schipper Jan van der Plas worstelt de roeireddingboot zich door de kokende branding richting de Drente, welke gevaarlijk slagzij begint te maken. Na een zwaar gevecht met de elementen slaagt de reddingboot om in de buurt van de Drente te komen. Schipper van der Plas kijkt naar zijn bemanning en besluit om terug te keren naar het strand, zijn bemanning is totaal uitgeput en vindt het onverantwoord om langszij te gaan.
Het is inmiddels 22.00 uur als men nogmaals probeert om met het lijnwerp- en wippertoestel een lijnverbinding te maken, de poging mislukt. Hierop besluit de secretaris van de Reddingmaatschappij, Dhr. de Booij, de reddingboten van Neetje Jacoba (IJmuiden) en Brandaris (Terschelling) gereed te laten maken om uit te varen.
Om 23.00 uur is de bemanning van de Egmondse reddingboot voldoende op krachten gekomen en schipper van der Plas besluit een nieuwe poging te wagen. Na een zwaar gevecht bereikt de reddingboot de Drente en slaagt er in de bemanning aanboord te nemen en veilig aan land te brengen. De opvarenden van de Drente worden ondergebracht in Cafe de Boei waar ze worden voorzien van droge en warme kleding. In Cafe de Boei komt men tot de ontdekking dat een van de opvarenden mist, dat betekend dat deze nog aanboord moet zitten. Voor de derde maal roeien de redders naar de Drente, twee van de roeiers stappen over en bevrijden de gezagvoerder van de Drente uit zijn benarde positie. Om 01.15 uur staat de volledige bemanning van de Drente veilig aan wal.
De Kerkplein is gelijktijdig met de Drente gestrand, 500 meter zuidelijker bij paal 39. Omdat er voor de bemanning geen direct gevaar bestond is de bemanning van de Kerkplein later van boord gehaald.
Volgende week: Reddingboot President Steyn in dienst gesteld in 1939. Bron tekst en foto: KNRM
Eerder gepubliceerd:
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-2/
Steun de KNRM
Redder aan de wal. Zo noemen wij onze donateurs. Dat zijn betrokken mensen die de KNRM vrijwillig steunen met een vast bedrag per maand, kwartaal, (half)jaar, of met een eenmalige bijdrage. Ze zijn onmisbaar voor onze organisatie en net zo belangrijk als onze vrijwilligers op de reddingstations. Zonder hun financiële ondersteuning kunnen wij ons belangrijke werk niet doen: het redden en helpen van mensen in noodsituaties op het water. Word jij ook KNRM donateur?
Jouw donatie gebruiken we om onze vrijwillige redders op te leiden en om onze reddingboten en reddingmaterieel aan te kopen en te onderhouden. Welk bedrag je wilt schenken, bepaal je zelf. Wij zijn blij met iedere euro die je voor de KNRM kunt missen. Klik hier voor meer informatie.
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.