Over 200 jaar KNRM
De historie van Station Egmond (deel 18 van 22)
Gepubliceerd: 28 juni 2024
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij helpt en redt mensen in nood op het water. De redders en reddingboten komen in actie na een alarmering. De KNRM heeft 45 reddingstations langs de kust. De 75 reddingboten worden bemand door 1.500 vrijwilligers. De KNRM komt meer dan 2.500 keer per jaar in actie voor noodmeldingen waarbij ruim 4.000 mensen worden geholpen of gered.
Uit de historie van 200 reddingjaren van Station Egmond
Een kort historisch overzicht van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (voortgekomen uit de fusie van de voormalige reddingmaatschappijen: Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij en de Koninklijke Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen) In 1991 ontstond uit deze fusie de huidige KNRM.
Deel 18: Het 18 meter lange Poolse zeiljacht Dar Naturyn zwaar in de problemen
Op woensdag 23 juni 2004 werd Nederland geteisterd door een extreem zware storm. De Kustwacht gaf vroegtijdig een weeralarm en dat miste zijn uitwerking niet. Voordat het onweer losbarstte, kozen veel zeevarenden het zekere voor het onzekere en liepen tijdig een haven aan. De bemanning van het 18 meter lange Poolse zeiljacht Dar Natury, onderweg naar Amsterdam, onderschatte de weersverwachting en bleef op zee. Dat leidde tot de alarmering van vijf reddingstations van de KNRM.
Nadat eerst een aantal zeilen door de aanwakkerende wind kapot werden gescheurd, begaf ook de motor van de Dar Natury het. Het zeilschip, met acht volwassenen en twee kinderen aan boord, werd hierdoor een speelbal van de zes tot zeven meter hoge golven. Toen het schip om 17.15 uur alarm sloeg had de storm zijn hoogtepunt bereikt. In buien werd een dikke 10 beaufort gemeten.
Het Kustwacht Centrum alarmeerde de reddingboten van Egmond aan Zee en Den Helder. Ook de Kustwacht sleepboot Waker werd naar de opgegeven positie gedirigeerd. Op de reddingboot Adriaan Hendrik van Egmond aan Zee werd nog voor de lancering alles storm vast gezet. Ook de persoonlijke veiligheidsmiddelen werden uitvoerig gecontroleerd.
Als alles in orde is wordt de reddingboot gelanceerd, in de branding kreeg de Adriaan Hendrik zware brekers te verwerken, maar de boot en bemanning hielden zich goed. Eenmaal buiten de banken kon koers worden gezet naar het in nood verkerende schip. Met de zee achterin wist de Adriaan Hendrik een snelheid te bereiken van 20 tot 25 knopen.
De reddingboot Dorus Rijkers was om 17.45 uur vanuit Den Helder vertrokken. De Heldenaren, onder leiding van schipper Coen Bot, moest via het Schulpengat naar buiten en kregen op de heenreis de hoge zee op de kop. Na een zware reis van ruim twee uur arriveert de Dorus Rijkers bij de Dar Natury. De Egmondse redders lagen toen al geruime tijd op enkele meters van het jacht, maar schipper Zwart achtte het niet verantwoord om het schip onder de heersende omstandigheden op sleep te nemen en werd dus de grotere Dorus Rijkers afgewacht. Gedurende die tijd zorgde de Waker voor wat lij aan de Dar Natury, wat de omstandigheden aan boord van het jacht ietwat verbeterde.
Na de lancering van de Adriaan Hendrik was de bootwagen van het reddingstation Egmond in problemen geraakt. Als gevolg van de zware zeeën en de gierende stroming liepen de beide rupsbanden van de bootwagen vast. Met assistentie van zwaar materieel van de firma Gul uit Egmond werd de bootwagen het strand op getrokken en daar terplekke gerepareerd. Nog voordat de Adriaan Hendrik terugkeerde op het strand was de bootwagen weer operationeel.
Bij aankomst van de Dorus Rijkers wordt direct geprobeerd een sleepverbinding te maken. Na ruim 20 minuten slaagden zij hier in en zette de Dorus Rijkers koers richting Den Helder. De Adriaan Hendrik hoeft niet langer standby te blijven en zet koers richting Egmond,. De vier Egmonders krijgen hierbij de volle laag! De reddingboot zit meer onder als boven water. Op het strand van Egmond worden voorbereidingen getroffen voor de terugkeer van de Adriaan Hendrik. Er wordt een lichtenlijn opgezet voor een veilige terugkeer van de reddingboot.
Op het strand nemen de vier bemanningsleden complimenten in ontvangst van de toegestroomde dorpelingen. Bij het passeren van de strandopgang kregen de redders zelfs een spontaan applaus van het toegestroomde publiek.
Volgende week: Onder andere het avontuur met de Ocean Eleven in 2014. Bron tekst en foto’s: KNRM
Eerder gepubliceerd:
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-2/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-3/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-4/
https://flessenpostuitegmond.nl/editie-177-over-200-jaar-knrm/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-5/
https://flessenpostuitegmond.nl/editie-179-over-200-jaar-knrm/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-6/
https://flessenpostuitegmond.nl/over-200-jaar-knrm-7/
Steun de KNRM
Redder aan de wal. Zo noemen wij onze donateurs. Dat zijn betrokken mensen die de KNRM vrijwillig steunen met een vast bedrag per maand, kwartaal, (half)jaar, of met een eenmalige bijdrage. Ze zijn onmisbaar voor onze organisatie en net zo belangrijk als onze vrijwilligers op de reddingstations. Zonder hun financiële ondersteuning kunnen wij ons belangrijke werk niet doen: het redden en helpen van mensen in noodsituaties op het water. Word jij ook KNRM donateur?
Jouw donatie gebruiken we om onze vrijwillige redders op te leiden en om onze reddingboten en reddingmaterieel aan te kopen en te onderhouden. Welk bedrag je wilt schenken, bepaal je zelf. Wij zijn blij met iedere euro die je voor de KNRM kunt missen. Klik hier voor meer informatie.