‘Parel van Egmond’ niet blij met provinciale plannen voor ‘Poort van Egmond’
Ingesproken bij informatiebijeenkomst Provincie en bezwaren kenbaar gemaakt
Gepubliceerd: 25 oktober 2024
Dorpsbelangenvereniging Egmond ‘Parel’ aan Zee heeft bezwaar gemaakt bij de Provincie tegen de plannen om een ecoduct te realiseren over de Egmonderstraatweg, nabij de ‘blauwe paal’.
Recent kwam het idee (opnieuw) naar buiten. Ditmaal stond het in de beheernota van PWN. In deze beheernota van PWN voor de periode tot 2035, worden de hoofdlijnen van het beheer geschetst voor een periode van 10 jaar. Een nota die is bedoeld voor (een eerste) bespreking bij de Provinciale Statencommissie Landelijk Gebied en waarin concreet sprake is van deze ecologische verbinding (pagina 33 van de nota, over het herstel van verbindingen, waar deze bij Egmond expliciet als speerpunt wordt benoemd). Inmiddels lijkt het plan dus van een idee van een bureau in samenspraak met PWN, te zijn ‘gepromoveerd’ tot een serieuze mogelijkheid in de beleidsnota van de beheerorganisatie, PWN.
Gemoederen bezig houden
Dit plan heeft al vaker de Egmondse gemoederen bezig gehouden en dat was nu niet anders. ‘De Parel’ dook erin en heeft ingesproken tijdens een informatiebijeenkomst van Pprovinciale Staten over deze beheernota die recent heeft plaatsgehad.
‘De Parel’ was niet mals in haar oordeel over deze plannen: ‘Egmond aan Zee wordt aan alle kanten door de natuur omringd, waarvan vanuit drie windrichtingen door duingebied dat wordt beheerd door PWN. In algemene zin zou het dus prachtig zijn geweest, wanneer PWN met inwoners gesproken had over hoe ze het duin willen gaan beheren. Naast wellicht nieuwe inzichten had dit ook kunnen leiden tot draagvlak.’
Over de Poort van Egmond in het bijzonder zei ‘De Parel’: ‘Over de ecologische verbinding bij de Egmonderstraatweg die in de beheernota wordt gesuggereerd, willen we graag het volgende inbrengen: Die weg is de enige toegangsweg tot het dorp Egmond aan Zee. De ecologische verbinding is bedoeld om het noordelijk duingebied te verbinden met het zuidelijke. Er ligt echter al langere tijd een ecologische verbinding onder het wegdek door. Uit eerdere signalen van PWN hebben we begrepen dat er nu gedachten leven over een ecologische verbinding over de weg. Dit maakt het aanzien van de enige toegang tot ons dorp compleet anders en voor veel bewoners bestaat het gevoel dat dat er niet beter op wordt. Let wel: verlies van een eeuwenoude ’slag naar zee’ met een zichtlijn naar de kerk, op een voor het dorp waardevolle plek (de blauwe paal). Waar we nu bang voor zijn is dat de plannen voor de overkappende ecologische verbinding doorgezet zullen worden met als argument: ‘dat het in de beheernota staat, die door Provinciale Staten is vastgesteld’. Daarmee zou het ‘zomaar en geruisloos’ als een vaststaand feit kunnen worden geïnterpreteerd, zonder enige inspraak van de direct belanghebbenden, waaronder de inwoners.’
Geruststellen?
‘Wij hopen dat u ons kunt geruststellen en ons dan wel nu inspraak geeft alvorens u de nota vaststelt,
dan wel als provinciale politiek besluit dat de inspraak in de uitwerkingen er ook toe kan leiden dat deze beheernota geen wet van Meden en Perzen is en aangepast kan worden. We betreuren het dat wij hierover niet met PWN van gedachten hebben kunnen wisselen in de tijd dat deze nota werd samengesteld. Nu worden wij, de inwoners, achteraf en via de politieke procedure van Provinciale Staten met een eindproduct geconfronteerd. Dat zou toch niet de gang van zaken moeten zijn?’
Nog geen concreet plan
In de beheernota is overigens (nog) geen sprake van een concreet plan. Letterlijk staat daarin onder het kopje Betere natuurverbinding noord-zuid: Rond de gesignaleerde ecoverbinding Egmond werken we (PWN dus, red.) nauw samen met alle betrokken partners om te kijken of hier een ecoduct kan komen. Daarnaast onderzoeken we samen met partners hoe andere knelpunten in noord-zuidverbindingen opgelost kunnen worden. Het is echter wel expliciet benoemd als speerpunt in deze beheernota. Ofschoon dus nog geen plan, wordt het idee zo wel steeds concreter in beeld gebracht.
Overigens was ook de ANWB tijdens de commissievergadering niet bepaald juichend over de beheernota, maar daarbij ging het over het fietsnetwerk. ‘Deze nota beheerst beslaat een periode van tien jaar en dat overstijgt in ieder geval al de ‘regeerperiode van deze Provinciale Staten’, aldus de inspreker. ‘Er zijn wat zaken die geborgd moeten worden rond het fietsnetwerk en waarover meer duidelijkheid moet komen alvorens u deze beheernota goed zou moeten keuren.’
Wethouder Ernest Briët laat in een reactie weten: ‘Het plan heeft nog geen status en bevindt zich in de onderzoeksfase. Als gemeente wachten wij eerst de onderzoeken af, voordat we hier een standpunt over innemen. De Provincie Noord-Holland heeft voor het beheer van het duingebied een beheerovereenkomst met PWN afgesloten. Onderdeel van deze overeenkomst is de voorwaarde dat PWN elke tien jaar nieuw natuur- en recreatiebeleid voorlegt aan het provinciebestuur. Via de nieuwe Beheernota 2025 – 2035 voldoet PWN aan deze voorwaarde. Dit betreft een afspraak tussen de Provincie en PWN waar de gemeente niet in gekend hoeft te worden. De ambities in de nota zijn zelfbindend voor PWN, maar geen wetmatigheid voor de gemeente. Dit ligt anders bij het Beheerplan Natura 2000, dat door de Provincie Noord-Holland zelf wordt opgesteld.’
‘Over de onderwerpen die in de beheernota aan de orde komen, zoals toegankelijkheid recreatieve voorzieningen, recreatieve druk en natuurverbindingen vindt regelmatig ambtelijk en bestuurlijk afstemming plaats, dus wij zijn op de hoogte.’
Wordt ongetwijfeld weer vervolgd.
Foto’s (OD205): Een artist impression van de Poort van Egmond, zoals dat alweer een tijd geleden door OD205 i.s.m. PWN is bedacht. Maar waar in Egmond niet direct de handen voor op elkaar gaan… Foto 6: Wethouder Ernest Briët maakt zich nog geen zorgen.
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.