Partij ONS DORP wil vooral de menselijke maat terug in de politiek
Rubriek: Op weg naar de Verkiezingen
Gepubliceerd: 18 februari 2022
Ze hadden een valse start, want net toen ONS DORP eind vorig jaar actief in contact wilde treden met de inwoners van de kernen van Bergen moest alles weer ‘op slot’ vanwege corona. Dat was een tegenvaller, want, zoals lijsttrekker Jan Houtenbos het stelt: ‘Lokale politiek bestaat juist uit zoveel mogelijk onder de mensen zitten.’
In de rubriek ‘Op weg naar de Verkiezingen’ interviewt Flessenpost uit Egmond de lijsttrekkers van de deelnemende politieke partijen om ze te polsen over met name de Egmondse problemen en hete hangijzers. Deze week is de beurt aan Partij ONS DORP.
Ze zijn nieuw als partij, maar de lijsttrekker en de kandidaat-gemeenteraadsleden zijn zeker niet allemaal nieuw. Lijsttrekker is de Egmondse Jan Houtenbos. Gepokt en gemazeld in de lokale politiek, zowel in de gemeente Egmond als in de latere gemeente Bergen. Maar hij mist iets in de huidige politiek: de menselijk maat en het gesprek met de inwoners. ‘We moeten als politiek de inwoners meer meenemen in de besluitvorming’, vindt Houtenbos. ‘Als raad moeten we controleren en aansturen, maar niet invullen. Als ik zie – ook vanuit het verleden – hoeveel de gemeenteraad bezig is (geweest) met allerlei details en concrete invulling van plannen dan moet ik concluderen dat we zo op de verkeerde manier bezig zijn.’
Laten we het eens hebben over wat Egmondse zaken: het parkeren in Egmond aan Zee…
‘Wat ons betreft is het een serieuze optie om een ‘duinparkeergarage’ te bouwen, zoals ze die in Katwijk ook hebben. Waarom zou dat hier niet kunnen? Egmond moet meer parkeerruimte bieden, dat ga je niet oplossen met het bestaande potentieel. Maar voor zoiets moet je in gesprek gaan met het Hoogheemraadschap. Zoals je voor wonen in gesprek moet gaan met de Provincie en niet er keihard tegenin gaan. Er moet ook meer aandacht komen voor alternatieven als de auto. Een bewaakte fietsenstalling met voldoende ruimte voor fietsen en het opladen van fietsen biedt veel comfort aan bijvoorbeeld de strandgangers. Als die ruimte er niet is zijn mensen sneller geneigd met de auto te gaan en dan kom je in de (parkeer)problemen.’
Parkeren is volgens Houtenbos altijd al een heet hangijzer geweest: ‘Er is geen eenduidigheid en geen duidelijkheid. Het vergunningenbeleid moet helemaal op de schop, maar betrek daar dan wel de inwoners bij. Vooraf. En niet achteraf proberen ze iets door de strot te duwen. Nu zijn de duurste parkeerplekken voor vergunninghouders… dat is toch niet logisch? Daar kun je het toch over hebben met de inwoners? Kijk ook eens naar die invoering van de oranje bak: die kwam er gewoon ineens. Wat is dat nou voor aanpak?’
Houtenbos wil met ONS DORP meer betrokkenheid creëren van de bevolking. ‘Er was een bestemmingsplan voor het centrum van Schoorl in de maak. Destijds was ik zelf nog wethouder. Dat plan is vormgegeven met ideeën en inspraak van de inwoners en wat gebeurde er: de raad zou eigenlijk alleen nog over het geld hoeven te beslissen, maar die verviel vervolgens weer tot in detail met het plan. Dat bedoel ik met de raad moet controleren en aansturen, niet invullen.’
Jullie zijn geen enthousiast voorstander van ‘het veegplan’, tegenwoordig Plan Dorp en Duin?
‘Dat valt wel mee, we zijn zeker niet tegen bouwen op die plekken: maar wat, hoe en voor wie? Dit zijn tenslotte bouwlocaties die al heel lang ergens op de achtergrond zweven. Maar dat was en is precies het probleem. Waar andere gemeenten in de omgeving veel meer ‘harde plannen’ maakten en daarmee grotere aantallen huizen konden claimen in de regionale verdeling bleef het in Bergen bij ‘zachte plannen’… “daar zijn we ooit van plan iets te gaan bouwen, maar we weten nog niet precies hoe of wat”. Delversduin en Tiggellaan zijn bouwlocaties die al in de gemeente Egmond aan de orde waren. Nog steeds is niets zeker en weten de omwonenden eigenlijk niets. Als omwonende wil je graag weten wat er gaat gebeuren in jouw buurt. De wereld verandert, dat weten en zien we allemaal en de woningnood is hoog, maar neem de inwoners daar nou in mee. Door deze aanpak is het gedoemd te mislukken.’
Er is in de tussenliggende tijd te weinig aandacht geschonken aan de urgentie van het bouwen van voldoende huizen, vindt Houtenbos met ONS DORP. ‘Inmiddels is de Provincie dwars voor bijna al die plannen gaan liggen. Met alle gevolgen van dien. Het is volgens mij verstandiger om de verstandhouding met andere overheden, zoals de Provincie, goed te houden. Je houdt altijd met elkaar te maken.’
In relatie tot woningbouw noemt ONS DORP in haar programma ook de beoogde fusielocatie van de voetbalclubs aan de Egmonderstraatweg. ‘Op het moment dat de Raad van State die procedure afkeurt, staan alle opties weer open. Dus ook voor het Egmondia-terrein staan dan opties voor (sociale) woningbouw open’, zo staat te lezen op de site. ‘Op de locatie Zeevogels kan wat ons betreft dan tegen lagere kosten een toekomstbestendig sportcomplex worden aangelegd.’
Meer aandacht voor veranderende mobiliteit
Houtenbos maakt zich wel zorgen over het verkeer, zeker als er ook grootschalige bouwplannen bijkomen. ‘De mobiliteit verandert, maar het meebewegen van de overheid met die veranderende mobiliteit zie ik niet terug. Daar wordt veel te makkelijk over gedacht. Er is te weinig aandacht voor groeiende en veranderende verkeersstromen, voor gepaste verkeersmaatregelen die de veiligheid en aantrekkelijkheid van een wijk kunnen garanderen en de leefbaarheid in stand houden. Het moet toch te plannen zijn dat mensen minder – liefst niet – in hun auto door een woonwijk blijven rondrijden, op zoek naar een parkeerplekje?’ Verkeersveiligheid is ook de reden dat ONS DORP pleit voor een maximale snelheid van 30 km/u voor alle kernen.’
Meer permanente huur
Om meer inwoners de kans te geven om ten minste een huis te kunnen huren, als kopen dan niet lukt, moet er wel wat gebeuren, ziet ook Houtenbos. ‘De zogenaamde zelfbewoningsplicht zou een sturende factor kunnen zijn. Ik begrijp wel dat mensen die de ruimte en het geld hebben appartementen kopen of (laten) bouwen om geld te verdienen via de verhuur aan toeristen. De bank levert immers niets op of kost zelfs geld. Maar deze acties drijven ook de prijs weer op. Die zelfbewoningsplicht zou erin kunnen bijdragen dat in ieder geval meer huizen eventueel verkoop of voor permanente verhuur beschikbaar komen. Die woningen zouden ook meer beschikbaar moeten komen voor de Egmonders. Schakel daarvoor projectontwikkelaars en makelaars in: ga met ze in gesprek om voorwaarden te bespreken, maar stel geen eigen regels op, want dat mag gewoon niet.’
Participatie staat hoog aangeschreven in jullie programma?
‘Wij willen een andere bestuurscultuur. De inwoners staan centraal, niet het bestuur. We hebben het toch over een dienstbare overheid? Nou dan! Laat die dienstbaarheid dan ook duidelijk blijken. Eigenlijk willen we daarom ook meer controle en grip op de BUCH. Die organisatie staat veel te ver af van de lokale bevolking. Alle zaken in de uitvoering worden over de schutting gegooid, maar daarmee is het probleem niet opgelost. De menselijke maat is ver te zoeken. Wetten zijn niet zaligmakend; het gaat wat ons betreft om de intentie en het doel dat je wilt bereiken. De mensen zijn toch geen nummer? Ook vanuit de ambtenarenorganisatie moeten mensen zich veel meer laten zien bij de bevolking: neem je verantwoordelijkheid als overheidsdienaar. En communiceer eens wat meer over waar je mee bezig bent! Laat weten waarom je iets wel of niet doet. Dat zou al zoveel meer duidelijk maken. Maatwerk doe je vooraf, niet achteraf. Dan heet het fouten goed praten.’
Er ging en gaat veel mis volgens Ons Dorp met betrekking tot participatie. Houtenbos: ‘Het is tijd voor verandering.’