Provincie: ‘Meer investeren in verkeersveiligheid en minder overlast rond wegen’
Aanpassing aantal wegen noodzakelijk voor meer veiligheid en minder overlast
Gepubliceerd: 30 augustus 2024
De Provincie Noord-Holland past de komende jaren vooral wegen en fietspaden aan waar de verkeersveiligheid niet voldoende is of waar de verkeersoverlast op de omgeving te groot is. Dat is de conclusie uit een monitor waarin 130 wegen en fietspaden zijn onderzocht op een aantal aspecten als verkeersveiligheid, gezonde leefomgeving en doorstroming.
Onder de wegen die zijn onderzocht en de komende periode aangepakt moeten gaan worden is ook een aantal in deze regio, de zogenaamde duinrandwegen:
- N511-1 Egmond-Bergen (de weg/het fietspad tussen de rotonde vanaf Bergen aan Zee tot Egmond aan den Hoef): deze weg wordt veel gebruikt door mensen die graag naar het strand willen. De weg heeft een hoog verkeersveiligheidsrisico, omdat er te hard wordt gereden en de weg op een aantal plekken onoverzichtelijk is.
- N512-2 Castricum-Egmond (de weg vanaf Alkmaar richting Castricum, en dan met name het stuk tussen Egmond aan den Hoef, Egmond-Binnen, Bakkum, Castricum): deze weg wordt veel gebruikt door scholieren en bijvoorbeeld mensen die naar het strand willen. De weg heeft een hoog verkeersveiligheidsrisico, omdat er te hard wordt gereden en de weg op een aantal plekken onoverzichtelijk is.
Daarnaast vindt de Provincie het belangrijk dat woningen, werk en voorzieningen bereikbaar blijven, zeker met het oog op de groei van het aantal woningen in Noord-Holland. Daarom investeert de provincie in 13 extra weg- en fietstrajecten waar aanpassingen of nieuwe infrastructuur nodig is. Dit is te lezen in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur.
Monitor
De Provincie heeft in een monitor haar 130 weg- en fietstrajecten op basis van data onder de loep genomen en gekeken waar grote problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid auto, verkeersveiligheid fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto, doorstroming openbaar vervoer en ontsnippering van de natuur.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘Ook als Provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven. We moeten dus keuzes maken. We hebben daarom als college gekeken naar welk soort knelpunten voor ons het zwaarst wegen bij de keuze om ergens wel of niet aan de slag te gaan. Doorstroming van autoverkeer is niet langer het belangrijkste. Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.’
Foto (Provincie NH): Dit soort gevaarlijke oversteken zijn bijvoorbeeld ook te vinden langs de weg van Alkmaar naar Egmond aan den Hoef en tussen Egmond-Binnen en Bakkum/Castricum (zie het bericht onder Actueel).