Publieksprijs Bergense Kunst10Daagse voor Katinka Krijgsman
'Je zou er de bessen zo af halen om te eten'
Gepubliceerd: 1 november 2024
De Egmondse kunstenares Katinka Krijgsman is winnaar van de publieksprijs ‘K10D UITGELICHT 2024’ geworden. De organisatie van K10D had vijftien werken uitgelicht om de bezoekers een eerste indruk te geven van de breedte van het aanbod. Bezoekers konden stemmen op hun favoriete kunstwerk in het informatiecentrum.
Winnaar van de juryprijs ‘K10D UITGELICHT 2024’ werd Nancy Poeran. Samen met Katinka zal zij in oktober 2025 met haar werk tijdens de Kunst10Daagse in Museum Kranenburgh hangen.
Chris Houtman over Katinka Krijgsman en haar werk
Tijdens de Kunst10Daagse kom je van alles tegen maar waar ik misschien wel het meest van hou, zijn kunstuitingen die me vrolijk stemmen en daarvoor moet je absoluut een kijkje nemen bij het werk van de Egmondse kunstenares Katinka Krijgsman, die dit jaar voor de tiende keer exposeert in Café d’Alderliefste.
Katinka Krijgsman bezit de gave om van schijnbaar alledaagse situaties of voorwerpen iets bijzonders te maken. Gedurende alle jaren dat zij in d’Alderliefste exposeert, kon zij haar werk natuurlijk pas ophangen, nadat alle decoraties en prullaria die normaliter aan de wanden van het café hangen, waren verwijderd. Tot die spulletjes die tijdelijk even moesten worden opgeborgen, behoorden ook steevast een paar Delfts blauwe tegeltjes met saaie afbeeldingen. Ziehier de vonk van inspiratie: ‘Daar moet iets mooiers en leukers van te maken zijn,’ moet ze hebben gedacht.
De tegeltjes kwamen er, zowel in groot als kleiner formaat, maar wel in dezelfde ironische stijl die het werk van Krijgsman zo bijzonder maakt. Ze maakte al furore met haar dolkomische theater-affiches en publiciteitsfoto’s voor Plien & Bianca, Joep Onderdelinden, Van Houts en De Ket en vele anderen. Met haar nieuwe serie tegels maakt ze een dikke vette knipoog naar het licht erotische boerenbestaan door pikant geklede boerendochters met klederdracht-kapjes op het hoofd, te plaatsen in oer-Hollandse landschappen, al dan niet een harinkje of een andere vis verschalkend. Nu ik het zo opschrijf, bedenk ik me ineens hoe sullig dit klinkt, maar als je de tegels in d’Alderliefste ziet schitteren, kun je er niet omheen en toveren ze meteen een glimlach op je gezicht.
Vis en zeevruchten vormen een ander thema dat je in Krijgsman’s werk veelvuldig tegenkomt in de vorm van kreeft, oesters, mosselen, haring en makreel. Ze plaatst deze lekkernijen dikwijls op de ondergrond van grote goudomrande borden of op een schaal met rijke ornamenten. Is het kitsch? Absoluut, maar daar is het Krijgsman ook nadrukkelijk om te doen. Ze is dol op kitsch en net als met de tegeltjes, maakt ze ook hier weer een geestige kunstvorm van.
Het lijkt allemaal zo voor de hand liggend wat Krijgsman maakt, maar als je je realiseert dat al deze borden en tegels eigenhandig door haar zijn vervaardigd, snap je ook ineens wat voor vakvrouwschap hiermee gemoeid is geweest. Krijgsman studeerde ooit af op de opleiding theatervormgeving van de Kunstacademie in Utrecht, dus ze is bekend met decorbouw en het zelf maken van realistisch uitziende attributen, een vaardigheid die haar goed van pas komt. En zo echt als de borden eruit zien, zo bedrieglijk echt zijn ook alle andere lekkernijen die ze erop uitstalt, zoals bijvoorbeeld op het prachtige rode bord met de gouden rand en de smakelijk ogende aalbessen, dat momenteel te bewonderen is in de informatietent van de Kunst10Daagse bij de Ruïnekerk.
Het schilderen van voedsel is een ander belangrijk thema in haar werk. In een documentaire op KunstNetTV zegt ze daarover: ‘Ik kan bijvoorbeeld helemaal gek worden als ik ’s morgens een ei bak, ik heb mijn koekenpan, ik heb olijfolie, dan zit ik al helemaal gefascineerd te kijken naar die olijfolie en hoe het licht zo op de ronding van de olijfolie ligt, daar kan ik uren naar kijken.’ Van gewone dingen iets bijzonders maken, daarin toont Katinka Krijgsman zich een meester en uiteraard hangt ook dit gebakken ei tijdens de Kunst10Daagse in d’Alderliefste aan de muur. Ook ik zou daar uren naar kunnen kijken. Blij als een ei.
Bron tekst en afbeelding: DeKunst10Daagse