Restauratie Stoomtram Station Egmond
Een aanstaande “make-over” van de entree
Gepubliceerd: 8 november 2024
De lijn van Egmond aan Zee via Egmond aan den Hoef naar Alkmaar werd geopend op 21 juli 1905. Zij was tot 1 januari 1918 eigendom van de Stoomtram Maatschappij ‘Egmond – Alkmaar – Bergen’, en werd geëxploiteerd door de HSM, die deze lijn aanvankelijk als een doorgaande stoomtramlijn exploiteerde. Na de ingebruikname van het nieuwe tramstation in Alkmaar werden de aanvankelijk gebruikte stoomtramrijtuigen op de lijn naar Egmond vervangen door lokaaltreinmaterieel en verviel de doorgaande dienst Egmond – Bergen. Het stationsgebouw aan de Pieter Schotsmanstraat in Egmond aan Zee bestaat nog steeds en wordt momenteel gerestaureerd. De lijn naar Egmond werd opgeheven in 1934.
In 2015 kochten Ronald en Alies het pand op de hoek Pieter Schotsmanstraat/Voorstraat. Het voormalige stoomtram station werd in het verleden omgebouwd tot woning met winkel. Nu wordt het teruggebracht naar het pand van historische waarde voor Egmond. Wij volgen hen op de voet …
November 2024: Een aanstaande “make-over” van de entree. We hebben al 9 jaar de tijd om onze hersenspinsels om te zetten naar, in onze beleving, een mooi en statig pand. Die hersenspinsels hebben heel wat ideeën opgeleverd. Veel ideeën hebben we losgelaten en andere ideeën hebben we kunnen uitvoeren of laten uitvoeren. Een royaal entree voor 1 van de kamers was een idee wat uitgevoerd moest worden. Veel van de klussen doen we zelf, tussen onze werkzaamheden door en binnen ons budget (of sparen zodat het weer binnen ons budget valt. Vandaar dat we op de kop af al 9 jaar aan het klussen zijn. De trap/entree konden we zelf realiseren, alleen voor het hekwerk moesten we op zoek naar de juiste persoon. Per toeval is Kalle op ons pad gekomen, een hele jonge enthousiaste jongen met een heel groot creatief brein en twee rechterhanden, die voor ons het hekwerk heeft gemaakt.
We hebben het hek tijdelijk op z’n toekomstige plek gezet zodat er wat voorbereidingen getroffen kunnen worden. Als Harmen en Johannes van Stucsteen klaar zijn met het stucwerk rondom de trap en de onderzijde van het pand, dan plaatsen we het hekwerk definitief.
We kijken er nu al naar uit.
Augustus 2024: Locomotievenloods. In 1904 werd het stoomtram station gerealiseerd met daarnaast een locomotievenloods. Deze loods werd waarschijnlijk weggehaald toen het station de deuren sloot en omgebouwd werd tot vakantiewoning voor medewerkers van de “Nederlandsche Spoorwegen”.
De locomotievenloods heeft plaats gemaakt voor o.a. garages. De garages die wij tot onze beschikking hadden waren deels gebouwd d.m.v. gebruik van oude materialen. Zo waren de tussenmuren gemaakt van deuren die vermoedelijk uit de voormalige Prins Hendrik Stichting kwamen. De vloer was deels bestraat met tegels, hier en daar wat beton en er lagen hardstenen blokken/randen. Dat hardsteen was amper te tillen, wat waarschijnlijk de reden van hergebruik was.
Een aantal jaren geleden hebben we de garages opnieuw opgebouwd met degelijke muren en dito dak. Ook de vloer hebben we opnieuw laten bestraten en we hebben de hardstenen blokken/randen “veilig gesteld”, niet dat iemand met die blokken/randen aan de haal zou gaan want dit was echt te zwaar, maar voor ‘hergebruik elders’.
‘Hergebruik elders’ is iets waar we flink over nagedacht hebben en dit omgezet naar een plan. Het plan zijn we nu aan het uitvoeren… Het trappetje bij de ingang naar de voormalige winkel van Sporthuis Visser hadden we weggehaald, daar we de deur iets verplaatst hadden en het trappetje niet meer aansloot op de deur (het zou een vreemd sprongetje opleveren voor onze toekomstige gasten). Voor de ‘nieuwe’ trap wilden we graag de oude hardstenen blokken/randen gebruiken als traptreden. De blokken/randen zijn in de loop van de tijd aardig beschadigd en 1 blok is zelfs doormidden gebroken, maar wat ons betreft hoefde dit geen problemen op te leveren en kunnen we ermee uit de voeten.
We zijn inmiddels 30 zakken beton verder voor een deel van de fundering… Maar het zal straks een leuke opgang zijn waar we weer gebruik hebben kunnen maken van de materialen uit het bijzondere verleden. (foto 1 tm 9)
April 2024: Het laagste dakje had ook wat liefde en een trappetje nodig. Het dakje van het portaal en het dak ernaast van de uitbouw zijn als laatste aan de beurt als het gaat om isoleren, stukkende dakpannen vernieuwen en de bitumen dakbedekking te vervangen voor dakpannen. We hebben eerst de uitbouw onder handen genomen.
De uitbouw is jaren geleden geplaatst om de badkamer iets ruimer te hebben. Voor ons fijn dat stuk comfort, dus die aanbouw moest natuurlijk wel blijven. We vonden het alleen jammer dat de uitbouw aan de buitenzijde niet helemaal opging in de uitstraling (hoe eenvoudig die ook is) van het pand.
Een klein gemetseld trapje zoals aan de voorzijde onder de dakgoot van het pand, is nu ook bij de uitbouw gerealiseerd. Opvallend? Nee niet bepaald, misschien voor de kritische kijker, maar voor onszelf leuk genoeg. We zullen later ook een dakgoot maken met daaronder klossen zoals de rest van het pand dit heeft. Weer een klein stukje opgeschoten
Januari 2024: Het dak van de laagbouw moest ook nog geïsoleerd worden. Isolatie, stoflatten, panlatten en hier en daar een pannetje vernieuwd. We kunnen voorlopig weer even vooruit.
December 2023: De ruimte waar in de toekomst onze gasten kunnen ontbijten zijn we aan het isoleren en “opleuken”.
Juni 2023: Gevel aanzichten – Sinds de bouw van dit pand (1904) heeft de gevel meerdere uitstralingen gehad. Van de allereerste periode is helaas geen foto beschikbaar. Wel dat het pand op een gegeven moment voorzien is van een stuclaag. De periode dat wij eigenaar werden was de gevel (overigens het gehele pand) ingepakt in kunststof delen. De stukken waar de kunststof delen in de loop van de jaren verdwenen waren, waren opgevuld met Trespa.
Een week nadat we officieel eigenaar waren van het pand kregen we een melding dat de kunststof delen van het huis af waaiden. Haastige spoed was geboden om de rest dan ook te verwijderen. Dit was een klus die zeker op de planning stond, maar in eerste instantie stond het onderaan onze ‘to-do lijst’. We hebben toen een bedrijf in handen genomen om al het materiaal met grote spoed te laten verwijderen.
Het pand werd uitgepakt en we kregen zicht op de oude stuclaag die in een voor ons onbekend jaartal aangebracht was. Het geheel en uitstraling was wat spookachtig.
Toen onze plannen voor een ‘nieuwe’ gevel voor onszelf duidelijk waren, zijn we begonnen met het verwijderen van de oude stuclaag en hebben we de kozijnen vervangen voor exemplaren die leken op de uitstraling van hoe de kozijnen er vroeger uitzagen.
En daar was het moment aangebroken dat Harmen Schippers van Stucsteen aan het werk is gegaan. De klus is nog niet helemaal af, want in september zullen de bogen boven de ramen en de onderkant van het pand nog aangepakt worden. Maar nu de steiger weg is heeft u alvast zicht op een gevel die er in onze ogen al prachtig uitziet.
De foto’s van de gevel in verschillende jaren lijken alsof het foto’s van andere panden betreft, laat het toch iedere keer hetzelfde pand zijn. De eerste 6 foto’s horen bij dit bericht.
20 januari 2023: Deze week zijn ze begonnen met het voegen. Schippersgevel had al gezegd dat zodra de voeg erin zit, de kleur van de steen daarmee ook zal veranderen. Het pand krijgt hiermee een iets andere uitstraling, Dit is de uitstraling die we voor ogen hadden.
6 oktober 2022: Gisteren zijn ze begonnen met het aanbrengen van de gele speklagen. Meteen weer een heel ander gezicht. De bijbehorende eerste 5 foto’s zijn van Marian Zwaan.
22 september 2022: Dre Design maakte deze 8 prachtige foto’s van de binnenzijde.
Annelies op 31 mei 2022: Harmen Schippers is gestart met de werkzaamheden aan ons pand. We ontvingen een foto dat de gevel in de voorstrijk gezet was, maar ook al foto’s van dat er wat rijen “stenen” gestuukt zijn. Hoe gaaf is dat!
9 mei 2022: Harmen Schippers van Stucsteen gaat komende week beginnen met de herstelwerkzaamheden aan ons pand. Hij heeft samen met zijn collega al wat voorbereidingen getroffen door het tweede deel van de steiger te plaatsen.
Voor diegene die gemist hebben wat Harmen zijn specialiteit is: Een unieke manier van het renoveren van gevels. Hij renoveert gevels met stucwerk wat er uit ziet als metselwerk. Hij kan met de nodige kennis en vakmanschap monumentale panden restaureren en is in het bezit van een Certificaat van de stichting ERM (Erkend Restauratiekwaliteit Monumenten). Harmen (ook wel de Rembrandt onder de stukadoors genoemd) gebruikt voor zijn renovaties de term “Van erfgoed tot aanbouw” omdat hij niet alleen maar monumenten restaureert.
Ons pand is geen monumentaal pand, alleen voor Egmond aan Zee is het pand wel van historische waarde. De stoomtram heeft tal van mensen naar Egmond toegebracht, waarmee de Derpers in contact kwamen met de ‘buitenwereld”. Met zo’n pand kun je niet anders dan netjes mee omgaan. En om die reden is Harmen ingeschakeld. De renovatie zal in drie delen gedaan worden. Stucsteen gaat beginnen aan de Pieter Schotsmanstraat-zijde, het hoge gedeelte aan de Voorstraat en de 1e verdieping Oostzijde (waar de hardstenen plaat Egmond aan Zee is bevestigd), daar waar de steigers staan. De andere gedeeltes worden met de tijd aangepakt (dan kunnen wij weer even sparen). De verwachting is dat dit eerste renovatieproject zo’n 3 maanden in beslag gaat nemen.
8 april 2022: Ronald in de lappenmand – Tekst door Alies – Al 6 weken is het verdacht stil in en rondom ons pand. De reden hiervoor is dat Ronald ruim 6 weken geleden geopereerd is aan een osteotomie (stand correctie van de knie, oftewel van een O-been naar een bijna X-been).
De operatie was goed verlopen en het herstel verliep best aardig. Hij mocht het been 6 weken lang maximaal 20 kilo belasten, een spreekwoordelijke uitdaging, maar het vooruitzicht van minder pijn was een fijn vooruitzicht. Tot gisteren een bacterie roet in het eten gooide. De wond is opnieuw opengemaakt en er wordt een passende antibiotica gezocht om de bacterie te verbannen. De all-inclusive service van de kliniek is buitengewoon, waar Ronald in ieder geval t/m aanstaande dinsdag gebruik van mag maken. Hij klaagt zeker niet over de service van de kliniek, alleen valt deze extra vakantie toch een beetje tegen (en dan hebben we het niet over het weer).
In mei zal Harmen van Stucsteen beginnen met de werkzaamheden aan de buitenzijde van het pand, iets waar wij al even naar uit kijken. Alleen wordt Ronald een beetje onrustig van deze wetenschap en het feit dat hij momenteel geen steiger kan beklimmen. Het zijn namelijk al die laatste klusjes die nog even gedaan moeten worden. Komt tijd, komt raad…
13 januari 2022; Het plaatsnaambord – Tekst door Alies – De kers (die er nooit op gezeten heeft) op de taart (die nog niet af is). Op onze to-do-list, door onszelf bedacht, stond vandaag het plaatsen van het plaatsnaambord aan de gevel. Het feit dat dit bord van hardsteen is gemaakt, 2.80 lang 50 cm hoog en 4 cm dik, heeft bij ons de nodige hoofdbrekens opgeleverd (al dan niet met slapeloze nachten). Hoe gaan we zo’n zware plaat omhoog krijgen; kun je de plaat zonder dat je het ziet borgen; houdt het dak het gewicht van plaat + middelen + mankracht en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mankracht en middelen ingeschakeld om de klus te klaren. De voorbereidingen van het uithakken van de gevel had Ronald vorige week af kunnen strepen van zijn to-do-list. Gisteren hebben we steunen geplaatst en voorbereidingen getroffen om de klus voor vandaag zo spoedig mogelijk te kunnen laten verlopen. Je wil namelijk niet dat je de plaat onnodig vaak om moet zetten of verplaatsen.
Met de al-ler-laat-ste voorbereidingen en nog even een kop koffie voor de moed, hebben we uiteindelijk deze klus tot een goed einde kunnen brengen. En al zeggen we het zelf: maar wat is dit gaaf geworden! Grote dank aan Frans, Pascal en Richard die ons enorm geholpen hebben.
5 december 2021; Gemeentearchieven: Bij het speuren in de gemeentearchieven naar informatie over ons pand heeft ons dit leuke en waardevolle kennis opgeleverd. We hebben inzage gekregen over het ‘wel en wee’ van het pand. In de archieven zijn de vergunningen terug te vinden, vanaf de start van de bouw van het station. De latere aanpassingen/verbouwingen zijn hier ook vastgelegd. Het geeft ons informatie over wanneer welke aanpassing/verbouwing ongeveer heeft plaatsgevonden. Naast de afgegeven vergunningen zijn ook de blauwdrukken en bouwtekeningen in het archief opgeslagen.
De blauwdrukken van het pand en het spoor ontvingen wij bij de aankoop van het pand. De blauwdruk van het pand is een document waar we voorzichtig mee om moeten gaan, daar deze bijna uit elkaar valt bij het openen. Omdat wij met grote regelmaat een blik wilden werpen op de blauwdruk (vanwege het ontbreken van foto’s van de binnenzijde van het pand) hebben we de blauwdruk op ware grote af laten drukken op een kunststof plaat. Het origineel is als het ware met pensioen en kan van zijn/haar oude dag genieten.
Bij al dat zoeken naar informatie stuitte wij ook op een blauwdruk in de archieven die wij niet in ons bezit hebben. Het betreft de blauwdruk van de locomotievenloods. Hoe gaaf is dat! Volgens ons is er niet echt een foto van het aanzicht van deze loods, dus moeten we het doen met de foto’s waar een deel van de loods op afgebeeld staat. Waarschijnlijk is de loods in het jaar 1962 verwijderd, om er een opslagplaats voor terug te plaatsen (volgens de informatie uit de archieven).
We vinden het geweldig en zijn blij dat we deze informatie hebben gevonden en delen het graag met u als lezer.
27 oktober 2021; Opknappertjes …. We beschikken over aardig wat oud bouwmateriaal dat grotendeels uit dit pand komt. Ook is er wel wat materiaal aanwezig wat niet van oorsprong uit dit pand komt, maar waar dit dan wel vandaan is gekomen is voor ons onbekend. We laten dit voorlopig staan zodat we het nog eens kunnen gebruiken voor “je weet maar nooit”.
Nu de 3 raamkozijnen aan de Voorstraat geplaatst zijn, kunnen we twee van de 3 oude kozijnen opknappen en weer terugplaatsen naast de toegangsdeur van de 2e klasse-ruimte. In die kozijnen hoort nog een raamwerk. We wisten met zekerheid dat we deze nog wel tussen al het oude bouwmateriaal hadden staan, maar waar. Al het materiaal ligt in de oude kolenloods opgeslagen. Aangezien dit best een flinke ruimte is, hebben we deze dan ook gevuld met oude en nieuwe “meuk”, waardoor je het overzicht enigszins kwijtraakt (en dan heb ik het maar niet over de hink/stap/sprong om de ruimte te betreden).
Goed, om een raamwerk op te kunnen knappen moet je het eerst zien te vinden. Dus de ruimte ordenen. En zoals ik al eerder heb geschreven, ben ik van de opruimafdeling dus was ik in dit geval de spreekwoordelijke Sjaak. Het heeft even geduurd, maar ik heb het aardig overzichtelijk voor ons zelf kunnen krijgen. Iemand met een winkel in tweedehands bouwmaterialen zou jaloers zijn op onze verzameling, maar dat terzijde. Mijn missie is geslaagd, want ik heb gevonden waar we op zoek naar waren.
Dus nu kunnen we aan de slag met het opknappen van de oude raamkozijnen, zodat de toegang 2e klasse met de tijd weer compleet is.
15 oktober 2021: Muurafdekkers plaatsen: De volgende klus stond op ons lijstje (nou ja hele waslijst kan ik wel schrijven). We hebben een beginnetje gemaakt om de muurafdekkers te plaatsen. De “toren” beklimmen met granieten muurafdekkers van 1 meter lang is best een uitdaging. Zelf durf ik maar een stukkie de ladder op, dus een klusje op Ronald zijn lijstje. Zelf ben ik van de opruimdienst, dus de taken zijn eerlijk verdeeld hier. Ook de fotografie hebben we vandaag verdeeld. Ik heb wat foto’s geschoten vanaf de ladder en Ronald vanaf het hoogste punt van ons dak.
Vandaag is ook de schilder begonnen met zijn klus. Alle kozijnen waren geleverd in de grondverf (ziet er op zich al leuk uit) maar hebben nu wel een beetje extra zorg nodig. Dus met een mooi “likkie” verf kunnen ze er voorlopig tegenaan.
22 september 2021: Het dak eraf… Oh nee, valt mee de schoorsteen gaat er vanaf. Over een paar weken komt Harmen weer een nieuwe schoorsteen plaatsen. De huidige schoorsteen is na 117 jaar dienst wel aan vervanging toe i.v.m. lekkages. Of we wat gaan stoken in de toekomst? Nee dat niet. Maar het oog wil ook wat toch? En het hoort per slot van rekening wel bij het pand.
Harmen kwam vorige week even om de steiger verder af te bouwen. Daarnaast heeft hij met ons en de omwonenden meegedacht over de hardstenen plaat van Egmond aan Zee. Wij hoeven niet te hakken om deze plaat aan de muur te bevestigen. Fijn voor de omwonenden en uiteraard ook voor onszelf. Harmen heeft daar zijn professionele ideeën op losgelaten. Hij gaat u en ons verrassen in het voorjaar (hoewel wij iets meer weten over zijn idee).
Danny heeft van de week wat glas gezet. Wij vinden het waanzinnig gaaf! U ook?
28 augustus 2021: Hakken en slijpen… en nog meer hakken
Langzaamaan ziet u het pand veranderen. De ramen en deuren worden vervangen om weer de uitstraling van ‘weleer’ te krijgen. De voorbereidingen hiervoor zijn best tijdrovend. Slijpen langs de kozijnen, zodat het werk van firma Stucsteen straks beter tot zijn recht komt. En bogen boven de kozijnen hakken zodat het weer passend is bij de gehele uitstraling van het pand. De bogen moeten met de hand gehakt worden. Daar het een precisieklusje is oftewel een arbeidsintensieve klus. Zelf schrijf ik iets makkelijker dan dat ik hak of slijp, dus Ronald is de spreekwoordelijke Sjaak. Als er geen andere werkzaamheden zijn, dan slijpt en hakt hij alsof het een lieve lust is. Ik kan mij overigens voorstellen dat de buurt blij is, als Ronald even elders aan het werk is.
In het kader van ‘hak gezellig de hele dag door’, hebben we nog een leuke aanvulling naast het plaatsen van de kozijnen gevonden. Je ziet vaak op oude stationsgebouwen de plaatsnaam vermeld staan. Als ik langs zo’n pand met plaatsnaam rij dan is het in mijn beleving vaak een stationsgebouw geweest (lang leve de fantasie). Wij zijn er bijna zeker van dat de plaatsnaam op dit pand niet vermeld stond. Wij hebben het niet kunnen ontdekken op de oude foto’s. Het enige uithangbord wat hier aan de muren hing was een reclamebord van ‘Abdulla Cigarette’. Nu leek het ons wel passend om ook op ons pand de plaatsnaam te vermelden. We hebben een hardstenen plaat laten bewerken en deze gisteren ontvangen (grote dank dan Maes natuursteen!). Dit houdt wel in dat er nog iets meer gehakt moet worden. Zeg zo’n 2.80 bij 50 cm. Kortom Ronald hakt nog even verder …..
15 juli 2021: Buitenzaken en hergebruik
Waar vroeger in de ruimte van de eerste klasse een schouw heeft gestaan, konden we zien aan de blauwdrukken van het pand. Met een beetje fantasie hebben we ook het idee dat de schouw mooi geweest moet zijn.
Bij het ontbreken van foto’s van de binnenzijde van het pand, zijn we met de fantasie aan de slag gegaan. En hebben naar eigen idee en inzicht weer een schouw teruggebouwd. Deze is zelfs zo goed gelukt dat de voormalige eigenaren dachten dat deze verstopt had gezeten achter een muur.
We zijn al even actief aan de buitenkant van het pand. Voor diegene die met regelmaat voorbij komen kunnen de veranderingen goed waarnemen. Bij de voorbereidingen om met de tijd een tijdelijke vaste steiger te kunnen plaatsen moest een schuine helling tegen het pand bij de aanbouw gelijk getrokken worden met de stoep. Daarbij kwamen we onderaan de muur van de aanbouw toch wel iets opmerkelijks tegen. Een paar prachtige geglazuurde stenen die vroeger hoogstwaarschijnlijk onderdeel waren van die hele mooie schouw. Best hip dat hergebruik voor die tijd dat de aanbouw geplaatst werd, iets wat nu echt “in” is.
De kozijnen die we momenteel aan het plaatsen zijn, zijn helaas niet van de “hergebruik ” afdeling. De meeste kozijnen waren in dermate slechte conditie, of ooit vervangen voor kunststof kozijnen, dat wij de oude kozijnen hebben laten namaken. Langzaamaan ziet u het pand veranderen vanwege het weghalen van de oude stuclaag en het plaatsen van de nieuwe kozijnen. Zelf zijn we laaiend enthousiast over de veranderingen, en gezien de vele duimpjes die we tegenwoordig spontaan krijgen van omstanders denk ik niet dat wij de enigen zijn.
Februari 2021: Zichtbare bezigheden
Waar we heel lang hebben zitten dubben over wat te doen met de buitenzijde van het pand, konden we destijds niet ander kiezen dan voor steenstrips, zodat het pand weer de uitstraling kreeg van toen het gebouwd was.
De tekeningen en het plan waren ingediend bij de gemeente, en de vergunning was afgegeven. Het advies om weer de bogen boven ramen en deuren terug te brengen in het nieuwe plan werden uiteraard meegenomen. We zaten alleen met een paar dilemma’s als het ging om details. Zoals het “trappetje” in de toren van de voorgevel aan de Pieter Schotsmanstraat-kant… Hoe laat je steenstrips vloeiend overlopen in het “trappetje”? En de kleur van de steenstrip kwamen we ook niet helemaal uit. Het was een gevoel van “het mot maar”, terwijl het best een uitgave is.
Op 18 oktober j.l. plaatste we een bericht op deze pagina en werden we door een volger gewezen op de firma Stucsteen n.a.v. onze keuze voor de steenstrip. Na een blik op de website van deze firma te hebben geworpen, hebben we contact gezocht en hebben het werk mogen aanschouwen van deze onderneming. We zijn om! De steenstrips zijn van de baan en Stucsteen gaat ons pand “vernieuwen”. Harmen, de eigenaar van stucsteen, wordt de Rembrandt onder de stukadoors genoemd. Zijn bedrijf wordt ingezet bij het opknappen en uitvoeren van herstelwerkzaamheden van/aan monumentale panden. Het kan overigens betekenen dat er een wijziging of aanpassing van onze vergunning geregeld moet worden, maar het kan niet anders dat ook de gemeente hier enthousiast van wordt. In afwachting van de goedkeuring van onze (iets) gewijzigde plannen versus de goedkeuring van de gemeente, zijn wij wel aan de slag gegaan, wat u misschien niet ontgaan is.
Wat ons te doen staat voor september a.s. is dat de oude stuclaag verwijderd wordt. Een leuke klus? Nee! Nuttig wel, want dit betekent dat de nieuwe stuclaag die aangebracht gaat worden beter hecht. Nieuwe stuclaag? Ja: er wordt een nieuwe stuclaag aangebracht in de kleur van de baksteen. In deze laag worden voegen gesneden en deze worden ook gevoegd. wat inhoudt dat we weer de uitstraling van vroeger krijgen.
We zijn begonnen met het verwijderen van de oude stuclaag, zoals velen van u al hebben kunnen zien. Voor diegene die het niet hebben gezien, zie foto’s. Het verschil valt nu al flink op (en we hebben nog vele meters te maken). Van een afstand ziet het er echt gaaf uit, van dichtbij ook, alleen zie je dan dat de stenen flink gehavend zijn (voordat de eerste “witte” stuclaag aangebracht werd, zijn alle stenen bewerkt, zodat de stuclaag beter hechtte). De komende tijd zullen we ons niet vervelen, we hebben nog zo’n 447 m2 te gaan. Voor de omwonenden: Sorry voor de overlast, we gunnen u een prachtig uitzicht, dit gaat alleen gepaard met flinke herrie.
December 2020: Ruimte 1ste klasse
We zijn in afwachting van een offerte voor de bekleding van de buitenzijde van het pand. Mocht dit binnen ons budget passen, dan zullen we het pand aan de binnenzijde isoleren. Mocht het te begrotelijk zijn, dan kiezen we voor een steenstrip en zal het pand vanaf de buitenzijde geïsoleerd worden. Zodra we dit weten, kunnen we de kozijnen gaan plaatsen. Tot die tijd moeten we ons binnenshuis vermaken.
Op de blauwdruk kunnen we zien dat de 1e klasse voorzien was van lambrisering. We vermoeden dat dit van houten panelen gemaakt is. Omdat het bij een vermoeden en fantasie blijft, meenden we om wel een lambrisering terug te plaatsen. Alleen hebben we ervoor gekozen om dit met geglazuurde tegels te doen. Dit soort tegels hebben we ook gebruikt voor de schouw.
Met flink wat puzzel, snij- en plakwerk ziet het er in onze ogen best heel leuk uit.
November 2020: 32 nieuwe kozijnen
Het lijkt niet zoveel als je de ingepakte pakketten ziet, maar het zijn toch echt 32 kozijnen.
Alles is alvast in de grondkleur gespoten, dus als we gaan plaatsen dan heb je meteen een aardig beeld van het eindresultaat. De gele kleur zal als het geheel geschilderd is, iets minder heftig zijn.
De deurkozijnen hebben een waanzinnige hoogte en zijn geleverd met hardstenen onderdorpel. Onderaan de stijlen zit ook hardsteen. Een flink gewicht dus. Maar met hulp van heel wat spierbundels hebben de kozijnen een “tijdelijk” plaatsje gekregen her en der in huis.
Het glas zal binnenkort ook geleverd worden, dus dan kunnen we gaan plaatsen.
Oktober 2020: Toegang tot tweede klasse
Toen we in 2015 dit pand kochten, was het in gebruik als woonhuis. Op begane grond was de winkel met aangrenzend de woonkamer. Vanuit de woonkamer liep je de keuken in met rechts de badkamer en links de slaapkamer. Allemaal keurig verdeelde ruimtes. Vanuit de woonkamer was er geen zicht op de winkelruimte of slaapkamer, dit waren aparte afgesloten ruimtes.
Bij het strippen van de woonkamer kwamen we erachter dat er vroeger wel zicht was op de voormalige winkelruimte. Een doorkijk luikje voor als er “volk” in de winkel kwam en een toegangsdeur naar de winkel om de mensen te bedienen. Het luikje en de deur waren er vermoedelijk niet in de tijd dat station nog gewoon station was.
De muur tussen de woonkamer en de slaapkamer was een “blinde” muur. In de muur zat een klein nisje waar ooit een mooi Maria beeldje pronkte. Bij het kaal maken van deze muur ontdekte we dat er een bijzonder detail bewaard was gebleven van het Stoomtram station. Namelijk de toegangsdeur van de tweede klasse, met aan beide zijden de originele raampjes. Jarenlang achter de muren verstopt kwamen deze pronkstukken weer tevoorschijn. Een soort van dankbaar gevoel dat dit bewaard was gebleven.
Ergens is er een moment geweest dat de buitenzijde van het pand gestuct werd, misschien wel toen het Stoomtram Station in 1934 stopte met zijn activiteiten? De oude nog zichtbare stuclaag zit rondom het hele pand. De staat hiervan is ronduit slecht. We hadden er al voor gekozen om deze laag te verwijderen om het oude pand meer terug te brengen naar oorspronkelijke staat. Alleen heeft men destijds de stenen bewerkt om de stuclaag aan te kunnen brengen, waardoor het uiterlijk van het pand wel een deuk heeft opgelopen. In de toekomst zullen we de muren aan de buitenzijde voorzien van steenstrips zodat we toch weer de uitstraling van heel vroeger krijgen.
Dat brengt ons weer terug naar de binnenzijde, vroeger buitenzijde van het pand (snapt u het nog?). Aan de zijde waar vroeger de toegangsdeuren zaten voor kantoor (kaartjes verkoop) en toegang eerste en tweede klasse is later een aanbouw gekomen. In de aanbouw was o.a. de slaapkamer en het achterste deel van de winkel. Vanuit de slaapkamer richting woonkamer gezien was vroeger de toegang tot de tweede klasse. Deze muren waren van oorsprong buitenmuren en bedekt met een stuclaag. Om een klein beetje in het gevoel van vroeger te komen hebben we deze stuclaag verwijderd. Zelf vinden we het een prachtig resultaat en willen dit ook op deze manier behouden. Dat de stenen bewerkt zijn is jammer, maar het is niet “aars”. Wij worden blij van dit soort kleine resultaten.
Maart 2020: Werkzaamheden in de voormalige wachtruimte 1e klasse / groentewinkel De Boer/ sporthuis Visser.
Toen het station nog station was werd er onderscheid gemaakt. Betaalde je iets meer geld voor een treinkaartje (een ritje 1e klasse) dan kon je plaatsnemen in de wachtruimte 1e klasse. De ruimte zal t.o.v. de wachtruimte 2e klasse vast iets luxer geweest zijn, als we de blauwdruk bekijken. De schouw net iets mooier en grootser, de panelen iets fraaier en misschien wel stoelen i.p.v. bankjes. Dit laatste weten we niet, want helaas bestaan er geen foto’s van de binnenzijde van het station. Dus met een flinke dosis fantasie knappen we deze ruimte op.
Op het moment dat de voormalige wachtruimte omgebouwd werd tot winkel, is het raam aan de Pieter Schotsmanstraat-zijde vervangen voor een deur met daarnaast een raam. Dus de ingang/toegang is verplaatst van de ene naar de andere zijde van de ruimte. Vele jaren later is een magazijn aangebouwd, waar vroeger de toegang 1e en 2e klasse zat (Op oude foto’s zie je het balkon, daaronder zaten deze toegangen. Leuk detail is dat de kraaldelen onder dat balkon bewaard zijn gebleven en nog op dezelfde plek zitten).
In de tijd dat de sportwinkel hier gevestigd was, maakte zij gebruik van de voormalige wachtruimte en het daarachter gelegen magazijn. Dit was 1 lange ruimte, waar ze op de vloer een afbeelding van een hardloopbaan hadden laten maken.
We hebben de ruimtes zelf weer in tweeën opgedeeld. Het voormalig magazijn dient nu als slaapvertrek, met daarachter een badkamer. En nu zijn we invulling aan het geven aan de oude wachtruimte. De toegangsdeur vanaf de Pieter Schotsmanstraat hebben we verplaatst, zodat deze recht onder het raam van de 1e etage zit. Het raam welke ernaast zat is weggehaald. We hebben weer een schouw teruggeplaatst en de ruimte wordt stuc-klaar gemaakt. Helaas moeten we vanwege brandveiligheid i.c.m. de hotel-functie die we hebben verkregen op het pand, het prachtige cassetteplafond weer bedekken (gelukkig hebben we de foto’s nog…).
Met dank aan Ronald en Alies. Tekst en foto’s van https://www.facebook.com/stoomtramstation
Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting.