Samenwerking beheerorganisaties Noord-Hollandse bruggen en viaducten van start
Samen werken aan renovatie en vervanging van bruggen en viaducten
Gepubliceerd: 25 oktober 2024
Diverse gemeenten, Rijkswaterstaat, ProRail, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland werken samen aan de renovatie en vervanging van bruggen en viaducten in Noord-Holland.
De samenwerking ‘Samen Slimmer Renoveren en Vervangen’ (SSRV) is nodig omdat de ruim 14.500 bruggen en viaducten in Noord-Holland ouder worden en tussen nu en het einde van de eeuw gerenoveerd of zelfs volledig vervangen moeten worden. Door dit als beheerorganisaties samen op te pakken, besparen ze kosten en wordt er efficiënter omgegaan met menskracht en grondstoffen die schaars zijn. Noord-Holland is de eerste regio in Nederland die dit gezamenlijk oppakt.
Recent ondervonden de forensen uit deze regio ook de hinder van het onderhoud aan bijvoorbeeld de brug bij Krommenie. Dat heeft direct grot impact op de verkeersstromen en de druk op andere wegen. Hoe sneller en efficiënter de renovaties plaatsvinden, hoe geringer de overlast is. Daarvoor is samenwerking en afstemming nodig.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘Bijna een jaar geleden begonnen we met het voeren van gesprekken met de andere beheersorganisaties. Iedereen ziet de noodzaak om de renovatie en vervanging samen op te pakken. Want wanneer we dit ieder voor zich en brug voor brug blijven doen, lopen we tegen de grenzen van onze uitvoeringskracht aan en concurreren we elkaar weg. En dat is geen optie als we ons wegen- en vaarwegennet beschikbaar willen houden.’
Aanpak
De komende tijd werkt SSRV aan een aanpak voor verschillende groepen van type bruggen en viaducten die op elkaar lijken. Iedere aanpak bestaat uit oplossingen, zoals het samen monitoren van dat type bruggen of viaducten of het tegelijk aanbesteden van groepen. Ook het toepassen van Industrieel Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen is een mogelijkheid. Door delen van bruggen en viaducten te standaardiseren met IFD kan efficiënter met geld, mensen en grondstoffen worden omgegaan. Ook wordt gezamenlijk voorraadbeheer van onderdelen mogelijk, wat toekomstige reparaties eenvoudiger maakt. Daarnaast werkt het initiatief aan een lange termijn prognose van werkzaamheden zodat het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen goed bereikbaar blijft.
Gohdar Massom hoofdingenieur-directeur (HID) van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: “Rijkswaterstaat is bezig met de grootste onderhoudsopgave ooit. Ook in deze regio staan we voor een grote uitdaging. Heel fijn dat de provincie het initiatief heeft genomen om te kijken waar we de krachten kunnen bundelen.”
Deelnemende partijen
De werkgroep van het samenwerkingsinitiatief SSRV bestaat inmiddels uit medewerkers van de gemeenten Alkmaar, Amstelveen/Aalsmeer, Amsterdam, Den Helder, Haarlem, Purmerend en Zaanstad, Rijkswaterstaat, ProRail, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland. Ook werken de gemeenten Edam-Volendam, Hilversum, Medemblik, Schagen, Waterland en Wijdemeren actief mee op onderdelen van het initiatief.
Wethouder Robert te Beest, Alkmaar: “De gemeente Alkmaar gelooft in de kracht van samenwerking. We leren van elkaar en kunnen daardoor slimmer onze infrastructuur toekomstbestendig maken.”