Egmondse Vissersvrouwen is op reis
Tijdelijk in Enkhuizen te bewonderen
Gepubliceerd: 3 februari 2023
Op de foto is het Egmonds hoekje op de tentoonstelling “Kunstenaarsdorpen” van het Zuiderzeemuseum te zien. De “Vissersvrouwen”, eigendom van Museum van Egmond, hangt tijdelijk bij twee Egmondse topstukken van Gari Melchers.
Over de tentoonstelling Kunstenaarsdorpen
In navolging van het Franse Barbizon, ontwikkelden in de negentiende eeuw verschillende andere Europese dorpen zich tot kunstenaarsdorp. Volendam, Urk, Katwijk en Domburg zijn hiervan bekende voorbeelden. Deze vier dorpen vormen het uitgangspunt voor de bijzondere tentoonstelling Kunstenaarsdorpen. Je maakt niet alleen kennis met de kunst die werd gemaakt in de dorpen, maar er wordt óók aandacht besteed aan de ontmoetingen tussen kunstenaars, locatie en lokale bevolking. En ken jij de rol van ansichtkaarten in deze periode?
Grote blikvanger van de tentoonstelling vormt de imposante salonopstelling; de schilderijen worden hier dicht bijeen en boven elkaar hangend gepresenteerd zoals dat rond 1900 gangbaar was in Parijs. In de ‘salon’ vind je kunstwerken uit tientallen Europese kunstenaarsdorpen, waaronder Etretat, Giverny, Nunspeet, Skagen, Barbizon, Capri en Anseremme van onder andere Max Liebermann, Gustave Courbet en Jens Ferdinand Willumsen. Authentieke schilderskisten, alledaagse gebruiksvoorwerpen, kledingstukken, persoonlijke verhalen en vele historische ansichtkaarten maken het bijzondere verhaal en karakter van de verschillende kunstenaarsdorpen uit de negentiende eeuw compleet. Om het échte schildersgevoel te ervaren, kun je tenslotte ook zelf aan de slag achter de schildersezel!
Ontstaan kunstenaarsdorpen
Rond 1830 streek in Barbizon (Frankrijk) een groepje kunstenaars neer die de grote stad ontvluchtten op zoek naar een ‘zuiverder’ bestaan. Rond die tijd werd ook de tube uitgevonden; verf kon dus opeens worden bewaard en vervoerd, waardoor kunstenaars buiten ‘en plein air’ konden gaan schilderen. Zo ontwikkelde Barbizon zich tot kunstenaarsdorp en werd het een model voor andere dorpen in Europa waar ook kunstenaars neerstreken.
Kunstenaarsdorpen is tot en met 10 april 2023 te zien in het binnenmuseum van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.
Foto: Museum van Egmond
Over Gari Melchers
Gari Melchers was de zoon van Julius Theodore Melchers, een beeldhouwer van Duitse herkomst. Toen hij zeventien was, in 1877, stuurde zijn vader hem voor kunststudies naar de Kunstacademie Düsseldorf. In 1880 ging hij naar Parijs en studeerde daar aan de Académie Julian.
In 1884 trok Melchers naar Egmond aan den Hoef, waar hij ging werken met zijn vriend George Hitchcock, met wie hij enige tijd een studio deelde. Hoewel hij ook nog een studio in Parijs hield zou hij de volgende vijfentwintig jaar de meeste tijd in Nederland doorbrengen, aangetrokken als hij zich voelde door de Hollandse kust en het eenvoudige boerenleven. Samen met Hitchcock werd hij de leidende figuur van wat later de Egmondse School zou worden genoemd.
Melchers schilderde vooral veel portretten en genrewerken, veelal alledaagse taferelen met gewone mensen. Hij besteedde veel aandacht aan details, met name aan de kostuums. Vaak benadrukte hij een zekere religiositeit in zijn werk. Een belangrijk thema is het moederschap. Meermaals schilderde hij jonge boerenvrouwen met een kind op de schoot, zittend in een landschap, daarmee associaties oproepend met Maria en het kind. Vaak gebruikte hij zijn dienstmeisje Dirkje als model.
Tijdens de Wereldtentoonstelling van 1889 te Parijs won Melchers een ‘Grand Prix’: samen met John Singer Sargent was hij de eerste Amerikaan die deze eer tijdens een ‘expo’ te beurt viel. In 1893 nam hij deel aan de World’s Columbian Exposition. In 1896 kreeg Melchers opdracht om enkele muurschilderingen te maken voor de Library of Congress en reisde af naar de Verenigde Staten. Vanaf die tijd zou hij ook regelmatig op en neer reizen naar New York om zijn werk te verkopen of portretten te maken in opdracht. Bekend is zijn portret van Theodore Roosevelt, nu in de National Gallery of Art in Washington D.C.
In 1909 vestigde Melchers zich in Weimar, waar hij een aanstelling aan de Kunsthochschule kreeg. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog keerde hij definitief terug naar de Verenigde Staten. In 1916 kocht hij een statig landhuis in Falmouth, Virginia, ‘The Belmont’ genaamd, thans een historisch museum en uitgeroepen tot National Historic Landmark.
Melchers overleed in 1932, 72 jaar oud. Zijn werk bevindt zich vooral in Amerikaanse musea.
Bron: Wikipedia