Voorbereidingen naar variabele afvalstoffenheffing in volle gang
Inmiddels check waar welke container hoort
Gepubliceerd: 22 september 2023
Vanaf 1 januari 2024 hanteert de gemeente Bergen het systeem van de variabele heffing op het inzamelen van restafval. Per keer dat de grijze afvalcontainer aan de weg wordt gezet moet worden betaald. In voorbereiding daarop hebben de inwoners (deels) een brief ontvangen om te kunnen controleren bij wie welke bak hoort.
Verschil in kosten
Binnenkort komen de afvalstoffenverordening en de variabele heffing aan de orde in de politiek. Daarbij komt ook aan de orde dat het aantal inzamelingen zal toenemen, met een verandering in frequentie, afhankelijk van het type afval dat wordt ingezameld. Groen en plastic worden vanaf 1 januari eens per twee weken opgehaald, het restafval eens per vier weken. Dat is 13 keer extra ophalen en per saldo dus duurder. Daar staat tegenover dat de (duurdere) verwerking van restafval minder wordt en dat scheelt dan weer. Wat het netto effect voor de inwoners zal zijn en welk bedrag betaald moet gaan worden voor de inzameling van de grijze bak is nog niet duidelijk.
Dumpen bij de buren
Angst dat mensen hun afval in de bak van de buren dumpen is er niet. Wethouder Ernest Briet: ‘Er is al ervaring met deze aanpak in omliggende gemeenten en het blijkt daar niet of nauwelijks voor te komen. Het doel van deze hele operatie is om zo min mogelijk restafval over te houden en zoveel mogelijk de verschillende afvalstromen separaat te verwerken. Overigens, je moet als inwoner betalen voor het ophalen van de bak, niet voor het gewicht dat er in zit. Misschien dat het daarom bijna geen probleem is. Het is niet zo dat jij er als ‘gedupeerde’ meer voor moet betalen als de buurman zijn afval bij jou ‘parkeert’. Maar nogmaals, de ervaring is dat het in het algemeen prima verloopt.’
Foto: Het doel is om zoveel mogelijk het restafval terug te dringen door maximaal te scheiden aan de bron.