Werkgevers met werknemers met financiële problemen
Er zijn mogelijkheden om te helpen
Gepubliceerd: 4 november 2022
Er wordt regelmatig over geschreven en gesproken: werknemers die kampen met (grote) financiële problemen. Het probleem zal de komende maanden vast niet kleiner worden… Zeker niet als de minister van Financiën nu al heeft aangegeven dat het energieprijsplafond alleen voor 2023 geldt. Geen prettig vooruitzicht voor velen onder ons. De kopzorgen nemen alleen maar toe.
Steeds meer ondernemers krijgen ermee te maken: ze hebben niet alleen zelf financiële problemen, maar ook hun werknemers kampen met geldzorgen. En dat kan ook invloed hebben op de werkvloer. Hoe kun je hier als werkgever het beste mee omgaan?
Steeds meer Nederlanders hebben moeite om de eindjes financieel aan elkaar te knopen. Werknemers met geldzorgen vormen dan ook een steeds omvangrijker probleem op de werkvloer. Geldzorgen leiden vaak tot mentale en fysieke gezondheidsproblemen. Ook kan een verlies aan concentratie tot fouten en ongelukken leiden. Daarnaast ontstaat er een verhoogd risico op fraude en diefstal. Uit onderzoek van Deloitte – in samenwerking met VNO-NCW en SchuldenlabNL – blijkt dat vier op de vijf werkgevers met het probleem te maken krijgt.
Ga het gesprek aan
De eerste stap is om het probleem te herkennen en in gesprek te gaan. Op de website van Nibud vind je verschillende handige tools, zoals een gesprekshandreiking en een signaalkaart. Hierin staan tips over hoe je geldzorgen bij een werknemer herkent en hoe je het gesprek hierover aan kunt gaan. Ook kun je veel informatie vinden op de website Financieelfittewerknemers.nl.
Bron: khn.nl